Påtroppende konsernsjef Daniel Siraj under OBOS-Boligkonferansen 2015.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
Utbyggingen av 3.500 Fornebu-boliger kan bli stoppet
OBOS-sjef Daniel Siraj skylder på byrådet i Oslo for at boligutvikleren nå kanskje må stoppe utbyggingen på Fornebu.
Det skriver Dagens Næringsliv i sin papirutgave mandag.
Konsernsjef Daniel Siraj i OBOS varsler utsettelse og kanskje fullstendig stans i utbyggingen av flere tusen boliger på Fornebu. Skylden legger han på det rødgrønne bystyret i Oslo.
– Mitt inntrykk er at arbeidet har stoppet fullstendig opp etter byrådsskiftet i Oslo i fjor. Nå mener jeg Oslo kommune må ta mesteparten av skylden. Reguleringsarbeidet er ferdig i Bærum, sier Siraj til Dagens Næringsliv.
Fornebubanen
Det er planleggingen og fremdriften av Fornebubanen som bekymrer Obos-sjefen.
– Dette tar fryktelig lang tid. Oslo og Akershus/Bærum burde kunne samarbeide bedre. Skadevirkningene kan bli omfattende, sier Siraj.
Siraj forteller overfor avisen at OBOS i dag rår over to tredjedeler av gjenværende byggegrunn i området. Planen er å bygge 5.000 boliger, men det er ikke mulig uten bedre kollektivtilbud i området.
– Hvis ikke trafikkproblemene løses, vil vi stoppe på 1.500, sier Siraj.
Eierskapskrangel
Samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) avviser kritikken fra OBOS-sjefen.
– Problemet nå er at Akershus fylkeskommune insisterer på å eie de få kilometerne av banen som går i Akershus. Det gjør at vi ikke uten videre kan la Sporveien stå for utbyggingen, slik den gjorde da Kolsåsbanen ble bygd over fylkesgrensen. I praksis betyr Akershus’ beslutning at Oslo må omorganisere kollektivarbeidet og lage en helt ny utbyggingsmodell, sier Berg.
Fylkesordfører Anette M. Solli (H) i Akershus fylkeskommune avviser igjen kritikken fra Berg. Hun viser til at fylkeskommunen skal forhandle med grunneierne på Fornebu om å få tilskudd til å finansiere byggingen av hele banen – inkludert Oslos side.
– Det er klart vi skal eie det vi bygger i eget fylke. Det er en underlig og absurd problemstilling at et annet fylke skal eie banen, sier Solli til DN.