Bildet er tatt fra Kleberget mot Kransen. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane NOR.
Bildet er tatt fra Kleberget mot Kransen. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane NOR.

Bane Nor har lyst ut ny rådgiverkontrakt i krevende prosjekt i Moss

Bane Nor-prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad har lyst ut rådgiverkontrakten for hovedarbeidene i Moss sentrum. Samtidig har entreprenøren Leif Grimsurd begynt med arbeidet å etablere en motfylling i de krevende kvikkleireområdene i Moss sentrum.

De store kvikkleirefunnene i Moss sentrum har ført til stor usikkerhet, flere forsinkelser og omfattende kostnadsøkninger for Bane Nor i jernbaneutbyggingen i Moss. Nå har Bane Nor lyst ut en ny rådgiverkontrakt for hovedarbeidene i Moss sentrum.

– Kort fortalt inkluderer kontrakten som nå lyses ut byggegrop, kulvert, jernbaneunderbygning, stasjonsbygg med plattformer og stasjonsområde, tekniske hus og veisystemer, forklarer prosjektsjef Eirik Harding Hansen i Bane Nor i en pressemelding.

Prosjektsjef Eirik Harding Hansen i Bane Nor. Arkivfoto: Frode Aga

Prosjektsjef Eirik Harding Hansen i Bane Nor. Arkivfoto: Frode Aga

Prekvalifisering

Det er satt en frist til 7. november til å levere søknad om prekvalifisering til Bane Nor.

– Kvalifiserte søkere vil inviteres til å levere tilbud i løpet av november, deretter skal tilbudene evalueres, og det tas sikte på å tildele kontrakt i mars 2023, skriver Bane Nor.

Ifølge utlysningsteksten på Doffin er det planlagt en nedre grense på tre tilbydere og en øvre grense på fem. Rådgiveren skal følge prosjektet i sentrum til ferdigstillelse.

– Når arbeidet kan komme i gang avhenger av de områdestabiliserende tiltakene, og at disse er ferdigstilt i tilstrekkelig grad, sier Hansen i meldingen.

Endrede forutsetninger

I vinter sa Bane Nor opp en del av kontrakten med totalentreprenøren MossIA for utbygging av én kilometer jernbanespor og ny jernbanestasjon i kvikkleiresonen i Moss sentrum.

Begrunnelsen var at kontrakten var basert på helt andre forutsetninger for sentrumssonen enn det som ble avdekket av de supplerende grunn- og kvikkleireundersøkelsene fra sommeren og høsten 2020.

Byggeindustrien har tidligere omtalt at entreprenøren og Bane Nor har inngått en avtale om 300 millioner kroner i kompensasjon for avbestillingen.

Da sentrumsdelen av kontrakten med MossIA ble kansellert tidligere år, var ikke prosjekteringen av arbeidene i Moss sentrum ferdigstilt.

– MossIA hadde begynt, og dette grunnlaget har vi tilgang til. Vi begynner derfor med en gjennomgang av tidligere prosjektering. Men forutsetningene for det som skal gjøres i sentrum er endret, og når en ny rådgiver skal inn så begynner vi i praksis på nytt, sier Eirik Harding Hansen.

Videre planlegges det for utlysning av grunnforsterkningskontrakten, som blant annet inkluderer jetpel, kalksementpel og sekantpel, i månedsskiftet oktober/november. Her tas det sikte på kontraktstildeling i mars/april, opplyser Bane Nor.

Oppstart på motfylling

Illustrasjonen viser plasseringen av motfyllingen som fra mandag skal etableres i området Kransen nord. Den sorte linjen viser hvor jernbanekulverten skal ligge. Foto/ill: Bane NOR
Illustrasjonen viser plasseringen av motfyllingen som fra mandag skal etableres i området Kransen nord. Den sorte linjen viser hvor jernbanekulverten skal ligge. Foto/ill: Bane NOR

Mandag 10. oktober var det også oppstart av anleggsarbeider i sentrum. Da startet entreprenør Leif Grimsrud å etablere en motfylling i området kalt Kransen nord, nedenfor Nyquist-gården og blokkene i Høienhaldgata sentralt i Moss.

Motfyllingen er ifølge Bane Nor på cirka 6.000 kubikkmeter, bestående av pukk i størrelse opp til 32 millimeter. Arbeidet er forventet å ta cirka 20 arbeidsdager.

– Den er del av de områdestabiliserende tiltakene, som må på plass før vi kan begynne arbeidet med jernbanekulverten som skal forbinde den nye jernbanestasjonen med Mossetunnelen, opplyser Bane Nor på sine nettsider.

– Konkret etableres motfyllingen for å øke sikkerheten i Kransen, og for å klargjøre området for videre arbeider. Blant annet skal vann og avløp (VA) legges om, og det skal settes jetpeler. Slik det ser ut nå vil VA-arbeidene komme i gang i løpet av 2023, og jetpelingen tidlig i 2024, opplyser Bane Nor.