Transportpolitisk talsperson i Senterpartiet, Ivar Odnes , er redd en forsinkelse på Follobanen vil bli en kostbar affære for staten.

- En forsinkelse på Follobanen vil koste dyrt

Senterpartiet frykter ekstrakostnader i 100-millionersklassen på Follobane-prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kunne Byggeindustrien avsløre at risikoen for både forsinkelser og kostnadsøkninger i Follobane-prosjektet blir karakterisert som som svært høy av Bane NOR i en intern månedsrapport.

Etterdønninger etter Condotte-problemene er en av hovedårsakene, men også signalinstallasjonen ligger langt bak plan.

Dette uroer opposisjonen på Stortinget. I Senterpartiet mener de en forsinkelse på Follobanen vil føye seg inn i rekken av flere jernbaneprosjekter som sporer av.

– Det er ikke noe nytt med forsinkelser på jernbaneprosjektene til denne regjeringen. For en tid tilbake var det Intercity, nå er det Follobanen. Hva blir det neste, Ringeriksbanen? spør Senterpartiets transportpolitiske talsperson, Ivar Odnes.

Han frykter en forsinkelse på Follobanen vil bli en kostbar affære for skattebetalerne.
– En forsinkelse på Follobana nå er jeg redd vil koste dyrt. Statsråden antydet i februar ekstrakostnader i 100-millionersklassen dersom prosjektet blir forsinket. Mest av alt er dette synd for de som benytter Østfoldbanen i dag, og som har stort behov for et forutsigbart og forbedret togtilbud, sier Odnes til Byggeindustrien.

Solvik-Olsen i februar: Heving kan forhåpentligvis nulle ut risiko for overskridelser

Odnes viser til statsrådens svar da det ble stilt spørsmål i spørretimen rundt fremdriften etter Condotte-hevingen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Forsinkelser her vil påføre oss ekstrakostnader i 100-millionerkronersklassen, rett og slett fordi bare det å ha en organisasjon i den størrelsen gir store utgifter, og hvis vi bruker ett år ekstra, er det unødvendige utgifter, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i februar.

Han la i svaret sitt til at han ikke kunne garantere for at det ikke ville dukke opp nye skjær i sjøen.

– Men Bane NOR sier til oss at de mener at situasjonen er slik at ting har kommet så kjapt i gang igjen at en sannsynligvis vil kunne ha den framdriften som lå til grunn, og minimere – forhåpentligvis nulle ut – eventuelle risikoer for kostnadsoverskridelser, sa Solvik-Olsen.

Det er altså noe annet enn det som kommer fram i månedsrapporten for mars, der Bane NOR selv karakteriserer risikoen for både tids- og kostnadsoverskridelser som en følge av Condotte-hevingene som svært sannsynlig.

– Det som er merkelig er at statsråden gang på gang står i stortingssalen og prøver å gi et inntrykk av at her er alt under kontroll. Så dukker det opp rapporter og lignende fra selskapene han har ansvar for som sier at prosjektene ikke er gjennomførbare slik statsråden har lagt dem fram for Stortinget, ellers så er det forsinkelser på forsinkelser, sier Odnes.

Det har ikke lyktes Byggeindustrien å få kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for en kommentar om de mulige forsinkelsene på Follobane-prosjektet.

Bane NOR: Ferdigstillelse av prosjektet i 2021

I en e-post til Byggeindustrien innrømmet Follobanen-ledelsen torsdag at Condotte-hevingen har økt risikoen for økte kostnader og forsinkelser i prosjektet.

Men de understreket også at de per nå fortsatt jobber etter plan med ferdigstillelse av prosjektet i 2021.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport. Det var, slik vi ser det, en større risiko å bli stående i påvente av en løsning med Condotte. Per nå er Follobanen over 60 prosent ferdig og det jobbes med å få ut de fire nye kontraktene i TransQ slik at resterende arbeid ved Oslo sentrum kan bli fullført. De store TBMene har fullført 70 prosent av de lange tunnelene og de to første maskinene vil ha gjennomslag i august/september, slik det ser ut nå, skriver de i e-posten.

Powered by Labrador CMS