Mer til infrastruktur

Oljeprisen stiger igjen – og den ligger vesentlig over det myndighetene har lagt til grunn i sine budsjetter. Nå nærmer oljeprisen seg 500 kroner fatet, mens Finansdepartementet har lagt en pris på 425 kroner til grunn i sine budsjettanslag. I følge NA24 kan det føre til merinntekter på 35 milliarder kroner til Norge i 2010. Vårt forslag er da helt klart – bruk pengene til infrastruktur.

Straks påsken er ferdig foreslår vi at regjeringen med statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Sigbjørn Johnsen i spissen (pluss alle andre aktuelle statsråder) setter seg ned med byggenæringen for å diskutere hvordan man kan løse mange av de formidable oppgavene som ”State of the Nation” har tatt opp. Marerittet for jernbanen har fortsatt helt inn i påskeuken. Dersom ikke myndigheten nå tar afære, kan man selvsagt resignere og gi seg. Men misnøyen kan fort ende i folkeopprør. Det kan bli skjebnesvangert for mange av dagens politikere.

Vi har fortsatt tillit til at de ansvarlige politikere kjenner sin besøkelsestid og at det handles NÅ! Det er også viktig at byggenæringens organisasjoner står på for å få satt disse livsviktige sakene på dagsorden. Vi foreslår et bredt forlik i Stortinget.

Det norske folk er et tålmodig folkeslag, men nå har folket fått nok. Dessverre har et mindretall representert ved all verdens særgrupper, fått dominere alt for lenge. Penger er skuslet vekk til utrolig mange merkelige formål. Takk og pris er SV borte fra Finansdepartementet. Det mer ansvarlige Arbeiderpartiet sitter på pengesekken. Men vi kjenner ikke Sigbjørn Johnsen helt igjen i forhold til alle de gode tankene han hadde som fylkesmann. Da så han hvor skoen trykte – og denne følelsen må han få igjen. Han er en så dreven politiker at han kan stå på egne ben.

Nå kan ikke problemene lenger kostes under teppet. De må frem i lyset – og det må bevilges penger for å løse problemene. Men penger løser ikke alt. Derfor er vi så opptatt av at myndighetene og byggenæringen setter seg sammen. Vi vet at man sammen kan finne løsningen på det meste.

Vi vil utvide begrepet OPS (offentlig privat samarbeid) til OPSmSp (offentlig privat samarbeid med STATLIGE penger). Hittil har mange avsporet debatten om OPS med at staten kan skaffe billigere penger. Så la staten skaffe pengene da – de har så det monner. Men skal jernbane, veier, vann- og kloakkanlegg, kraftanlegg og all annen infrastruktur bli satt i skikkelig stand, ja, da må man samarbeide med den næringen som har ressurser og kunnskaper til å ta fatt på oppgavene – byggenæringen står klar til innsats!