Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Regjeringen vil gi mer Bane NOR mer handlingsrom – ser mot Nye Veier-modell

Staten vil inngå rammeavtale med Bane NOR SF som gir foretaket større ansvar for resultater og for å holde økonomiske rammer. Regjeringen vil overføre flere elementer fra Nye Veier-modellen til jernbanesektoren. 

Etter fire år som statsforetak foreslår regjeringen å endre Bane NORs styringsmodell. En ny rammeavtale skal inngås med Samferdselsdepartementet, og avtalestyringen med Jernbanedirektoratet skal endres fra detaljstyring til å bli mer overordnet.

– Med bakgrunn i de positive resultatene Nye Veier AS har oppnådd, har regjeringen vurdert om elementer fra Nye Veier-modellen kan gi økt måloppnåelse også i jernbanesektoren, skriver regjeringen i forslaget til Nasjonal Transportplan.

Kostnadsøkninger

Bakgrunnen for endringene er at kostnadsøkninger, forsinkelser og økt budsjettbehov har vist seg å være tilbakevendende problemer i jernbanesektoren.

– For å forebygge framtidige problemer og realisere jernbanereformens intensjoner om økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet, gjennomfører Samferdselsdepartementet tiltak for å forbedre styring og resultater i Bane NOR SF, heter det i NTP.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide under presentasjonen av stortingsmelding om ny nasjonal transportplan (NTP) . Foto: Terje Pedersen / NTB

Terje Pedersen NTB

Regjeringen varsler dermed en mindre detaljert styring av foretaket og et mer forretningsmessig forhold mellom staten og Bane NOR.

– Formålet er å øke foretakets operasjonelle handlingsrom, etablere klarere ansvarsforhold, øke effektiviteten og bedre budsjett- og økonomistyringen.  Økt ansvar og handlingsrom for Bane NOR SF vil kunne øke risikoen for staten dersom selskapet ikke forvalter ansvaret på en ny og god måte. Staten vil derfor ha særlig fokus på risikoreduserende tiltak i det videre arbeidet, heter det i meldingen.

Rammeavtale med staten

Staten ønsker å inngå en rammeavtale med Bane NOR SF som gir foretaket større ansvar for resultater og for å holde økonomiske rammer.

– Foretaket skal drives kostnadseffektivt, og må tilpasse sin virksomhet til det årlige vederlaget som stilles til disposisjon fra staten. Innenfor Bane NOR SFs handlingsrom skal samfunnsøkonomisk lønnsomhet tillegges vekt. De underliggende avtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF skal ta utgangspunkt i rammeavtalen. Disse avtalene er under revisjon, står det i meldingen.

Har bedt om mer frihet

Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR. Foto: Aksel Jermstad/Bane NOR

I Bane NOR har de over tid bedt om større frihet. Det får de nå.

– Nå har Samferdselsdepartementet tatt oss på ordet og foreslår å gi oss mye av det handlingsrommet vi har etterlyst. Dette kan gi oss større frihet og ansvar, og at vi får mer egnede økonomiske ramme­betingelser enn tidligere, i tråd med intensjonen i jernbanereformen, sier Frimannslund i en kommentar.

Bane NOR mener de kan oppnå de samme resultatene som Nye Veier med tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom.

– Vi imøteser de foreslåtte endringene og vil jobbe aktivt for en raskest mulig etablering av rammeavtalen med Samferdselsdepartementet og implementering av en ny avtalestyring med Jernbanedirektoratet, sier Frimannslund.

Porteføljestyring

I sitt forslag til NTP legger også regjeringen opp til mer porteføljestyring. Det betyr at Bane NOR i større grad kan bestemme hvilke prosjekter og tiltak som skal prioriteres når.

– Porteføljestyring gir større handlingsrom til å planlegge, bygge og vedlikeholde jernbanen. Dette er noe vi har ventet på og ser frem til å implementere, sier Frimannslund.

Konsernsjefen er også fornøyd med at vedlikeholdsarbeidet og prosjektene som er under utbygging prioriteres i NTP.

– Dette er vi svært fornøyde med. Det er helt i tråd med våre forslag til prioriteringer. På sikt vil en slik satsing styrke togtilbudet dersom det blir vedtatt. Det betyr flere togavganger mellom byene, raskere reiser, og færre feil på jernbanen.

I forslaget til ny transportplan blir etterslepet beregnet til å være på om lag 23 milliarder kroner ved inngangen til planperioden og vil øke de første årene i planperioden. Det legges opp til et nivå på vedlikehold og fornyelse som stanser veksten i vedlikeholdsetterslepet 2024-25, og reduseres i andre seksårsperiode.