Tangenvika bru. Ill. Bane NOR

Kinesiske CCCC bekrefter interesse for tre norske milliardprosjekter

Kinesiske China Communications Construction Company (CCCC) har store ambisjoner i det norske anleggsmarkedet. Nå signaliserer de interesse for å bygge Norges lengste jernbanebru, i tillegg til to andre store prosjekter.

Børre Stensvold, tidligere avdelingsdirektør for bruseksjonen i Statens vegvesen, er nå sjefsrådgiver i CCCC. Foto: Statens vegvesen

CCCCs nyansatte sjefsrådgiver i Norge, Børre Stensvold, bekrefter overfor Byggeindustrien at den kinesiske entreprenøren vurderer flere prosjekter i det norske markedet - blant dem tidenes største norske anleggskontrakt og Norges lengste jernbanebru.

– Vi er allerede prekvalifisert i Nye Veiers konkurranse om E6 Moelv - Roterud der ny Mjøsbru inngår. Det er også aktuelt for oss å se på Sotrasambandet som er kommet ut i markedet. I tillegg er vi også inne og vurderer jernbaneprosjektet der Tangenvika bru inngår, sier Børre Stensvold i CCCC til Byggeindustrien.

Milliardprosjekter

Nye Veier-prosjektet E6 Moelv-Roterud har en kontraktsverdi beregnet til 2,5 milliarder kroner.

Prislappen på OPS-prosjektet Sotrasambandet vil trolig ligge på 10 milliarder kroner.

Bane NOR ønsker ikke å opplyse kostnadsrammen for Tangenvika bru-prosjektet på grunn av konkurransehensyn, men kilder Byggeindustrien har vært i kontakt med anslår at også denne totalentreprisen vil ha en prislapp på godt over milliarden.

Tangenvika bru vil være Norges lengste jernbanebru, og den var opprinnelig bakt inn i en større kontrakt.

For å tilpasse seg markedet ble den i høst delt i to. Konkurransen om jernbanebrua på 1070 meter gjennomføres som en konkurransepreget dialog.

Kan få habilitetsutfordringer

Byggeindustrien skriver i dag om advokat og ekspert på offentlige anskaffelser, Robert Myhre, som mener Børre Stensvolds overgang fra Vegvesenet til CCCC kan reise spørsmål rundt Stensvolds habilitet i konkurranser.

Børre Stensvold var inntil nylig brudirektør i Statens vegvesen.

– Jeg antar at SVV formelt går klar av habilitetsreglene i de kommende konkurransene. Men dersom Stensvold fronter tilbud fra CCCC i den aller nærmeste fremtid, kommer man i hvert fall i et grenseland. I verste fall kan en slik inhabilitet få som konsekvens at CCCCs tilbud må avvises fra konkurransen. For sin egen del bør derfor CCCC plassere Stensvold i en tilbaketrukken rolle i en viss tid fremover, slik at det ikke kan oppstå tvister knyttet til habiliteten i kommende konkurranser, sier Robert Myhre til Byggeindustrien.

Avviser habilitetsutfordringer

Både Statens vegvesen og Børre Stensvold selv avviser overfor Byggeindustrien at det vil være habilitetsutfodringer knyttet til hans nye rolle.

Stensvold mener heller ikke at det vil være et problem at han er involvert i arbeidet med et eventuelt tilbud på Sotrasambandet.

– Nei, jeg har ikke noen inngående kjennskap til dette prosjektet, og vil heller ikke ha noen fordeler i en konkurranse, sier Stensvold.

Stor kinesisk interesse

CCCC er ikke den eneste kinesiske entreprenøren som er aktiv i det norske markedet om dagen.

Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) har vært entreprenør på Hålogalandsbrua, og de bygger også Beitstadsundbrua i Trøndelag.

Onsdag ble det kjent at SRBG er blant de fire entreprenørene som konkurrerer om å bygge E6 Sluppen-Stavne i Trondheim, E2 ny Sluppen bru/Nydalsbrua.

Opprinnelig skulle kontraktsignering ha skjedd i løpet av april 2020. Men ettersom dette er en konkurranse med forhandlinger, blir ikke kontrakt med entreprenør signert før etter sommerferien, opplyser Vegvesenet.