Prosjektleder Chi Ho Lau (fra venstre), produktrom-leder Alexander Brage Hansen og nettverks- og engasjementsleder Alessia Bellini er klare for åpning av BuildingSMART Norges produktrom på Mesh i Oslo 19. november.

Åpner ny BuildingSMART-arena for byggevarer

BuildingSMART Norge åpner et nytt såkalt rom for produkter. Produktrommet skal fungere som en møteplass for alle ledd i verdikjeden for innovasjon og digitalisering av byggevarer.

– Produktrommet skal være en tverrfaglig samlingsplass for hele verdikjeden. En utfordring i bransjen er at det er en litt silobasert næring. Det er bra at folk jobber med digitalisering innenfor sin bransje, men utfordringen blir at disse bransjeinitiativene ofte er lite koordinerte med hverandre. Det vi ønsker å gjøre, er å lage en møteplass for alle disse grupperingene, slik at vi kan se hva vi kan gjøre på tvers av næringen for å hjelpe hverandre med å bli mer effektive og bærekraftige. Forhåpentligvis, ved å dele, kan vi bli litt smartere sammen, sier leder for BuildingSMART Norges nye produktrom, Alexander Brage Hansen til Byggeindustrien.

Nøytral arena

Hansen jobber i Løvenskiold Handel og vil ha en ti prosents stilling som leder for det nye produktrommet fremover.

Han understreker verdien av å møtes på en non-profit-arena som BuildingSMART Norge tilbyr.

– Dette blir et nøytralt forum hvor folk kan stille som likeverdige på like vilkår. Når vi i Løvenskiold møter våre leverandører kan vi ofte stille mer krav til dem enn de kan til oss, men i et forum som produktrommet stiller alle på likt grunnlag. Når kundenes eller leverandørenes kommersielle hensyn holdes utenfor, har vi et bedre grunnlag for å oppnå en gevinst sammen, sier Hansen.

– En målsetning er at vi skal få samlet alt fra byggevareprodusenter til entreprenører til byggherrer i dette rommet. Vi ønsker også å levere noe. Dette skal ikke bare være nok et digitaliseringsinitiativ som drukner i mengden.

– Boligprodusentene gikk nettopp ut og sa at de vil kreve maskinlesbare data. Byggevareindustrien jobber med dette, og det er flere som har interesse av standardisering av dataene rundt produkter, sier Hansen.

Oppstart i november

Produktrommet har oppstartsmøte tirsdag 19. november på Mesh i Oslo, blant annet med et innledende foredrag fra Statsbygg fulgt av en workshop for å kartlegge utfordringene som produktrommet kan løse. Målet fremover er å ha tre samlinger i halvåret, hvor resultatene fra oppstartsmøtet diskuteres tverrfaglig. Møtene starter med ett eller to foredrag som belyser problemstillingen, og så diskuteres denne for å utforske hvordan vi sammen kan få på plass bedre felles løsninger for digitalisering av næringen.

Fra før av har BuildingSMART Norge både infrastrukturrom, juridisk rom, kompetanserom og teknisk rom.

– Rommets hovedformål er å trekke sammen folk fra ulike steder i verdikjeden for å utforske hvilke muligheter som finnes innen BIM og digitalisering. Spørsmål rundt maskinlesbar byggevareinformasjon er et eksempel på noe man kan ha godt av å diskutere på nøytral grunn i et slik forum, sier BuildingSMART Norge -prosjektleder Chi Ho Lau.

Allerede har BuildingSMART Norge etablert en egen arbeidsgruppe for betongarbeider under produktrommet, som skal ha oppstartsmøte allerede 29. november. Her samles aktører fra entreprenør, rådgiver og leverandør for å diskutere problemstillinger innenfor armering, betong og forskaling.