Jan Eldegard Hjelle (t.v.) og Vetle Houg.

Forfølg reelle problemer og ikke symbolpolitikk

Trygve Slagsvold Vedum er irritert på at utenlandske entreprenører skal bygge ny bru over Mjøsa, og at det også reduserer muligheten for at brua blir i tre. En politiker skal selvsagt få prøve å være visjonær, men det er noen ganger greit å ha føttene plantet godt på jorda også.

Innlegg av:

Jan Eldegard Hjelle, FABEKO Norsk fabrikkbetongforening

Vedum og andre politikers sterke ønske om en trebru er først og fremst en lite hensiktsmessig symbolpolitikk. Det er mye viktigere at det blir bygget en solid og fremtidsrettet bru, til en fornuftig pris. Sleng gjerne også på miljøambisjoner, men å styre materialbruken i slik detalj er ikke et godt grunnlag for å bygge vei.

Politikerne og andre som har tatt til orde for en trebru mener det vil gi både innovasjon og klimagevinst. Det er fyndord og har lite substans. Det kan like gjerne være en betongbru som gir lavest klimaavtrykk, og innovasjon gjøres vel så mye i betongbransjen. Innlandet har en sterk og framtidsrettet industri der lokale betongprodusenter ligger lengst framme i utviklingen- også internasjonalt sett. Det er stor sannsynlighet for at lokal verdiskapning blir størst ved å benytte denne lokale betongproduksjonen og bygge med råstoffer som ligger nært til anleggsplassen.

Fakta her får man ved å gjøre konkrete analyser av beste løsninger med ulike materialer, men det skjer neppe i den prosessen Vedum synes å ønske.

Det er nok et viktigere tema om hvem som skal bygge brua. Her peker Vedum på en reell problemstilling. Kompetanse og kunnskap om anlegg i norske bedrifter er utsatt når de store utenlandske entreprenørene stikker av med oppdragene. Norsk kompetanse blir redusert til konsulenter og rådgivere. Det er viktig å bevare kunnskap om anleggsbygging i alle ledd. Den ballen må du gjerne løpe etter, Vedum.