Statens vegvesen utbedrer fv. 162 i Nordre Land i Oppland med dypstabilisering. På deler av strekningen ble det testet ut bindemiddel av lignin. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Det gikk ikke så bra med lignin i Statens vegvesens miljøprosjekt på fv. 162

Fv. 162 i Nordre Land skulle utbedres på en miljøvennlig måte ved hjelp av dypstabilisering og for deler av strekningen ble det benyttet bindemiddel av lignin. Det gikk ikke så veldig bra.

Oppland Arbeiderblad (sak åpen for abonnenter) kunne i forrige uke melde at den nylagte asfalten mellom Dokka og Snertingdal allerede er ødelagt før opprustningen av veistrekningen er ferdig.

«Det er som å kjøre på ei blaut myr, jeg kjenner hele vegen bevege seg under bilen», sier en trafikant som avisa har snakket med.

Statens vegvesen fastslår til at prosjektet ikke ble vellykket. Vegen skulle vært ferdig torsdag i forrige uke.

– Det er viktig for oss i Statens vegvesen å være innovative, og å se oss omkring etter nye og mer miljøvennlige løsninger og produkter. Dette var ikke helt vellykket, sier Asbjørn Stensrud, seksjonssjef drift og vedlikehold ved vegavdeling Oppland i Statens vegvesen til avisa.

Han mener likevel at nye løsninger må testes før de tas i bruk i stor skala.

– Her er det snakk om to kilometer langs veien mellom Dokka og Snertingdal. Det viser seg at lignin ikke herder på en tilfredsstillende måte, slik som bitumen gjør, sier Stensrud til Oppland Arbeiderblad.

Nå skal veien freses opp der den har fått skader, sålen skal skiftes ut og det skal legges fresemasse som et midlertidig dekke. Strekningen som er skadet vil derfor ikke få fast dekke i vinter, men blir asfaltert til våren.