Det skriver bladet Nordlys i en artikkel på sine nettsider.
Like før påske sa Statens vegvesen opp kontrakten med det spanske selskapet OSSA, som skulle bygge E6-tunnel gjennom Sørkjosfjellet. Det har ført til anleggsstopp og mange underentreprenører som sitter igjen med Svarte-Per.
– Vi har vært klar over at det har vært noen utfordringer med fremdriften. At kontrakten skulle bli annullert, kom imidlertid som et sjokk på oss, sier produksjonsleder Harry Fyhn i Betongservice til Nordlys.
Da tunnelprosjektet i Sørkjosfjellet ble lansert, så Betongservice en mulighet til å ekspandere, og kjøpte nytt blandeverk og soldeverk i tillegg flere biler for å kunne levere betongen.
I slutten av 2014 stanset Vegvesenet arbeidet i Sørkjosen tunnel da det ble avdekket kritikkverdige forhold rundt lagring av eksplosiver i tunnelen.
I januar skjøt OSSA en salve i tunnelen før alle arbeiderne var evakuert.
Rett før påske ble den spanske entreprenøren kastet ut av prosjektet etter kun å ha kommet seg 400 meter inn i fjellet, én firedel av hva fremdriftsplanen skulle tilsi. Arbeidet står nå helt stille. Fyhn håper OSSA nå gjør opp for seg.
– Jeg har håp om at dette skal gå bra. OSSA er tross alt ikke konkurs. Dermed vil vi trolig få de utestående beløpene de skylder oss. Det som ikke er like greit, er at vi har vært nødt til å si opp 6 ansatte som etter planen skulle jobbe hos oss til prosjektet var sluttført, sier han.
Hverken Betongservice eller andre underleverandører er sikret oppdrag når en ny entreprenør tar over tunnelprosjektet.