Anette Bakker, juridisk direktør i Arkitektbedriftene og Rasmus Jørgensen, fagsjef i Arkitektbedriftene. Foto: Arkitektbedriftene
Innlegg: Temu-tilstander i offentlige anskaffelser
Arkitektur er ingen lavprisvare!
Artikkelforfatterne
Anette Bakker, juridisk direktør i Arkitektbedriftene og Rasmus Jørgensen, fagsjef i Arkitektbedriftene
Kommune og stat kjøper arkitekttjenester på samme måte som man
kjøper billigvarer på Temu: usett og utelukkende basert på pris.
Resultatet er
at kvaliteten svekkes, og både fellesskapet og bransjen taper.
Vi i Arkitektbedriftene merker en økende frustrasjon blant
våre medlemmer: Offentlige oppdragsgivere over hele landet prioriterer pris
foran kompetanse, kvalitet og verdiskaping.
Det er en utvikling verken vi eller
samfunnet har råd til. Det billigste er sjeldent det beste.
Systemfeil i anskaffelsespraksis
Gjennom de siste 30 årene med EØS-samarbeid er EUs regler
for offentlige anskaffelser blitt implementert i Norge. Hensikten bak
regelverket er god: motvirke korrupsjon og sikre frihandel i Europa. Men i vår
bransje ser vi flere uheldige konsekvenser.
Regelverket har ført til et høyt antall klagesaker, som
igjen har skapt frykt for å gjøre feil hos de offentlige innkjøpere. Mange
tolker derfor reglene i strengeste forstand og tør verken å bruke
handlingsrommet i regelverket, eller sunn fornuft.
I mange konkurranser ser vi at bestillere utilsiktet velger
en evalueringsmodell som gjør at pris vektlegges uforholdsmessig høyt, eller
får avgjørende betydning. Vi tror dette skyldes usikkerhet og manglende
kunnskap hos innkjøperne. Konsekvensen er at kvalitet og erfaring tilsidesettes.
Det er ingen tjent med.
Poengsystemet devaluerer kvalitet
I alle anskaffelser er bestiller forpliktet til å vurdere og
oppgi hvordan ulike kriterier i tilbudet vil bli vektet eller hvordan de vil
prioriteres mot hverandre. Ofte prioriteres kvalitet og kompetanse over, eller på
linje med, pris ved bestilling av arkitekttjenester, fordi det er bredt
anerkjent at verdien av god planlegging og prosjektering langt overstiger
honoraret til arkitekter og andre rådgivere i et byggeprosjekt. Kun sjeldent er
pris vektet høyest når arkitektoppdrag utlyses. Det er bra!
Men det som skjer altfor ofte er at poenggivningen i
forbindelse med tildelingen av oppdraget gjøres ulikt for pris og kvalitative
kriterier. Timepriser er lett sammenlignbare og spres utover hele poengskalaen
f.eks. fra 1-10.
Billigste tilbud får 10 poeng og dyreste får 1 poeng. Kvalitet
og kompetanse derimot, er vanskeligere å vurdere, skille fra hverandre og rangere.
Derfor ender mange bestillere med kun å bruke en liten del av poengskalaen ved
rangering av tilbydernes kvalifikasjoner.
Resultatet er at prisen får relativt
sett mye større vekt enn det var tiltenkt, og dermed helt eller i all hovedsak
avgjør hvem som vinner anbudet.
I en anskaffelse før sommeren hvor pris og kvalitet skulle vektes
50/50 var de tre best rangerte tilbyderne også nummer 1, 2 og 3 på pris. På
kvalitet ble de samme tilbudene rangert som henholdsvis nummer 24, 16 og 21 av
totalt 28 tilbydere. Faktisk var de åtte best rangerte også de åtte billigste. Tilbudet
som ble vurdert best på kvalitet, ble kun rangert som nummer 13 totalt. Konkurransen
ble i praksis redusert til en priskonkurranse, til tross for at bestiller hadde
valgt tildelingsprinsippet “beste forhold mellom pris og kvalitet”.
Årsaken til
dette var at hele poengskalaen fra 0 til 6 ble benyttet for priskriteriet, mens
kvaliteten for hovedparten av tilbudene ble rangert ett sted mellom 5 og 6. Resultatet
er at bestiller velger et tilbud som er rangert blant de dårligste, og med en
pris som tilsier at oppdraget ikke er økonomisk bærekraftig for arkitekten.
Konsekvenser for bransjen og samfunnet
Arkitektbransjen har, som resten av byggenæringen, vært inne
i en periode med lavkonjunktur.
Rentenivået har vært høyere enn på mange år, og
prisene på importerte materialer har økt dramatisk, både som følge av
geopolitisk uro og en svekket kronekurs.
Når dette kombineres med en feilslått
innkjøpspraksis hos de offentlige bestillerne, havner bransjen i en ond sirkel:
Arkitektkontorer som kjemper for å overleve underbyr hverandre fordi konkurransen
reelt handler om pris. Kommune og stat ender med å takke nei til de best
kvalifiserte tilbyderne og akseptere de billigste, selv der kvalitet er vektet
høyest i utlysningen. Små forskjeller i timepriser blir utslagsgivende selv om
ekstrakostnadene er marginale sammenliknet med den totale investeringen det er
snakk om.
Og arkitektene senker prisene ytterligere for å få gjennomslag i
neste anbud.
Bestillere må tørre å rangere kvalitet!
Løsningen er i prinsippet enkel. Bestillere må bli bedre til
å vurdere og rangere kvalitet og ta større ansvar for resultatet av de
offentlige anskaffelser.
De må på forhånd gjøre klart hvilken evalueringsmodell som
skal brukes og teste ulike tilbudsscenarier for å sikre at modellen faktisk
fungerer som forventet.
Bestillere må stille seg spørsmålet: "Hvilke
kriterier er egnet til å skille mellom tilbyderne og sikre at vi får den
kompetansen vi trenger?".
Kun hvis poengskalaen brukes likt for alle
kriterier, oppnår man den ønskede vektingen mellom pris og kvalitet.
I Arkitektbedriftene har vi stor forståelse for at mange
bestillere sliter med å definere relevante kvalitetskriterier som det er mulig
å rangere objektivt. Derfor utvikler vi nå en veileder som skal hjelpe
innkjøpere med å velge gjennomtenkte kvalitets- og kompetansekriterier, som
faktisk gjør det mulig å skille tilbyderne fra hverandre på en faglig
forsvarlig måte.
Også prisen må rangeres kritisk
Det er ikke gitt at prisforskjellen må evalueres med bruk av
hele poengskalaen. I Danmark benyttes det ulike modeller nettopp for å unngå at
pris blir eneste reelle konkurranseparameter.
I noen konkurranser er det et premiss at tilbudene med
høyeste og laveste pris diskvalifiseres. Det motvirker prisdumping og virker
disiplinerende på tilbyderne. Med en slik praksis unngår man at useriøse
aktører vinner frem med skambud, noe som ofte fører til svak gjennomføring,
redusert kvalitet, risiko for feil, mislighold, konflikter, og til syvende og
sist, økte kostnader.
En annen modell som brukes i Danmark er «targetpris», der oppdragsgiver
på forhånd angir en forventet pris basert på tilgjengelig budsjett. Pristilbudene
vektes da i relasjon til den forventede prisen, men med et premiss om at tilbud
som avviker mer enn en gitt prosentsats ikke oppnår ytterligere poeng. På denne
måten sikrer oppdragsgiver at det er balanse mellom pris og kvalitet – og at
pristilbudene er relevante i forhold til prosjektets faktiske rammer.
Arkitektur skaper verdi
Offentlige innkjøp er blant våre viktigste politiske verktøy
for å skape verdi for samfunnet. Da må vi tørre å bruke dem riktig.
Når pris trumfer kvalitet i offentlige arkitektkonkurranser,
taper vi alle.
Det offentlige må slutte å kjøpe arkitekttjenester som om
det var netthandel. De må ta ansvar, tenke langsiktig, og sikre mest mulig samfunnsverdi
når det investeres for fremtiden.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.