Starter kampanje mot reklame i postkassene

Folk bør få slippe å klistre lapper med «nei takk» på postkassen for å unngå reklame. I stedet bør de som vil ha reklame i postkassen kunne merke postkassen med «ja takk», mener kampanjen Neitakk.no.

 

I dag må de som ikke vil ha uadressert reklame, sette en lapp med «nei takk» på postkassen. Dette prinsippet bør snus, mener kampanjen Neitakk.no, slik at bare de som merker postkassen med «ja takk» mottar reklame. Nå har nettstedet startet en underskriftskampanje.

- Vi gir oss ikke før reservasjonsordningen speilvendes, sier initiativtaker Kenneth Prøitz i Grønn Hverdag i en pressemelding.
Han anslår at hver enkelt av oss mottar årlig 45 kilo uadressert reklame i postkassen. Det utgjør totalt 60.000 tonn papir, og gir Posten en inntekt på 1,3 milliarder kroner. Men det belaster også miljøet med 60.000 tonn CO2, ifølge beregningene.

Prøitz viser også til undersøkelser som slår fast at rundt 70-80 prosent av befolkningen ikke vil ha uadressert reklame.