Weber girer opp i salg

Weber har ansatt ny salgsledelse, samtidig som de står foran en storstilt lansering av flere nye Leca-produkter denne våren.

Nyansatt salgsdirektør Carl Petter Simonsen vil ha hendene på rattet i den norske salgsavdelingen til Weber. Han påpeker at det er spennende tider i selskapet og at timingen er perfekt for å ta over denne oppgaven:

– Vi har en utviklingstakt på alle våre produktområder som det er fantastisk morsomt å være med på. Her er det bare å holde seg fast, sier Simonsen da Byggeindustrien møtte ham ved Formel 1-bilen på Webers stand på Løvenskiold-messen 11-13. januar.

Standen, med racing som tema, fokuserer på at det skal gå lynfort å bygge med de nye Leca-blokkene, som lanseres denne våren.

– Disse nyhetene vil få fart på mange murprosjekter rundt om i landet, sier Simonsen og viser blant annet til den nye Leca Lock med not og fjær.

På standen demonsterte Webers folk hvor raskt det går å sette opp en lettvegg i dette nye produktet, foran interesserte proffkunder som deltok på messen.

Simonsen har bakgrunn som sivilingeniør og har nå snart ti år bak seg i byggebransjen. Han har jobbet som entreprenør, og de siste seks årene i Maxit og Weber. Før det har han fartstid fra båtbransjen.

Ny på internasjonalt salg
I tillegg til Simonsen har Weber ansatt Rune Eliassen som salgsdirektør for internasjonalt salg.

– Dersom man skal bli god internasjonalt, må man først bli best her hjemme, sier han og refererer til produktområder og løsninger hvor Weber allerede er ledende i det norske markedet.

Eliassen vil ha ansvaret for å videreutvikle salg av produkter og løsninger i utlandet.

– Vi jobber i mange land og på flere kontinenter og har spesielt fokus på vannrensing, marine og offshore, sier han.

Eliassen er sivilingeniør og har bakgrunn fra offshore-industrien før han begynte i Weber-systemet for 11 år siden.

Ny kjedeansvarlig
Weber har også hentet tilbake en gammel kjenning i Ian Tange som får ansvaret for forhandlerkjedene i Norge.

– Denne nyopprettede stillingen illustrerer vårt økte fokus på våre forhandlere, hvor jeg vil få ansvar for alt avtaleverk, salgsplaner og aktiviteter, forteller Tange.

Han påpeker at målsetningen er å lykkes enda bedre sammen med forhandlerne, samt få til en tettere dialog og samarbeid i markedet.

Tange har tidligere jobbet i bedriften og var blant annet med på å bygge opp fasade- og teglsatsningen i det som i dag er Weber. Han har de siste ti årene jobbet i forskjellige roller i administrasjonen i Norgips.

– For oss har det vært et kupp å få Ian tilbake, avslutter salgsdirektør Carl Petter Simonsen.

De nye Leca-blokkene vil forøvrig bli lansert med brask og bram 2. april.