Hvorfor er ikke prosjektet påbegynt?

11 av Regjeringens 51 høyest prioriterte vei- og jernbaneprosjekter er ikke startet opp, skriver Aftenposten. Hvorfor ikke? spør vi. Regjeringen sier at den har overoppfylt Nasjonal transportplan. Det har man klart med god hjelp fra bilistene gjennom bompenger, sier vi.

Men vi trenger et godt svar på hvorfor så mange prosjekter ikke er påbegynt.

Vi aner hva svaret kan være – nemlig alle innsigelser man ofte får i slike saker og uvanlig treg saksbehandlingstid i offentlige etater. Dette må Regjeringen bringe klarhet i – og så må man legge frem skikkelig dokumentasjon for hvert enkelt prosjekt om hva som er årsaken til at man ikke har kommet i gang.

Vi aner også en annen årsak – nemlig at det ikke er bevilget nok penger til planlegging. Er det en av årsakene er dette etter vårt syn en skandale. Da mangler det i alle fall politisk vilje til å gjennomføre det man er blitt enige om.

- Det er 11 eller 12 prosjekter som ikke er startet opp. Ingen av disse prosjektene hadde planmessig avklaring da budsjettet ble lagt frem. Det kan være flere årsaker til det. Dette er fullt i samsvar med det vi har varslet i budsjettet, der sa vi at rammen for Nasjonal transportplan for 2010-2013 er oppfylt for jernbane og veier, sier samferdselsminister Marit Arnstad til Aftenposten Hun mener at rammen for Nasjonal transportplan er overoppfylt.

Nå krangler politikerne om hvem som har skyld i at så mange prosjekter ikke er igangsatt. Den enkleste måten å stoppe denne ørkesløse krangelen på, er å legge frem bevis på hva som har skjedd med de enkelte prosjektene. Og når man vet svaret kan man kanskje sette i gang tiltak slik at man ikke kommer opp i et slikt uføre.