Giske: Vi er i mål med SAS

Næringsminister Trond Giske (Ap) bekrefter at avtalen om innsparinger i SAS er i mål, men sier det gjenstår et par formaliteter før banker og statlige eiere har gitt sitt godkjenningsstempel.

Lettet SAS-sjef takket fagforeningene

En lettet og tilfreds SAS-sjef møtte pressen på Kastrup mandag ettermiddag etter maratonforhandlinger med CAU, som organiserer dansk kabinpersonale.

– Nå er avtalen på plass med åtte av åtte foreninger. Det er fantastisk gledelig, sa Rickard Gustafson.

Mens de andre sju fagforeningene signerte sine avtaler med SAS tidlig mandag, dro forhandlingene med CAU i langdrag.

– Avtalene er resultatet av svært hardt arbeid, ikke minst har fagorganisasjonene tatt et stort ansvar. Det er en stor dag for SAS i dag, sa Gustafson.

Styreleder Fritz Schur, nestleder Jacob Wallenberg og styremedlem Dag Mejdell møtte pressen i SAS' lokaler på Kastrup klokken 16.30 mandag. I likhet med Gustafson, uttrykte Schur glede over enigheten som er oppnådd.

– Det er en gledens dag. Vi har stått samen om å redde dette selskapet, sa Schur.

Han la til at den danske kabinforeningen CAU ikke har fått noe mer enn de sju andre fagforeningene, selv om det tok lengre tid å forhandle med CAU.

På pressekonferansen la Wallenberg til at SAS står sterkt, og at konsernet har forutsetninger for å bli enda sterkere. Nå blir det «business as usual», la Schur til.

Styret i SAS sendte mandag en børsmelding om at vilkårene er på plass for å ta spareprogrammet videre for godkjenning hos eierne.

– Vi er i mål. Jeg har stor respekt for de ansatte som må kutte i sine opparbeidede rettigheter. Det er ikke lett, men alternativet hadde vært mye verre, sier Giske til NTB.

Forbehold

Næringsministeren tar et lite forbehold om at en av de åtte fagforeningene som undertegnet i morgentimene mandag, må ha en uravstemning blant sine medlemmer. Han tror ikke dette er noe som kan velte avtalen.

Den videre prosessen fram mot endelig godkjenning av den nye kredittreserven på 3,5 milliarder svenske kroner, er ifølge Giske også formaliteter. Men det er skritt på veien som må gjennomføres.

Denne summen innebærer ikke nye pengeoverføringer til SAS, som ved aksjeutvidelsen i 2009, men det dreier seg om en utvidet kredittramme som SAS kan trekke på i pressede situasjoner.

Konsulent

Et uavhengig, svensk konsulentfirma skal gå gjennom alt tallmaterialet på vegne av de tre skandinaviske landene og de sju forretningsbankene som er långivere. Dette vil ifølge Giske skje raskt, og det er ikke ventet overraskelser her som kan trenere prosessen.

Sist fredag fremmet regjeringen et forslag til Stortinget om at kredittfasiliteten skal godkjennes, under forutsetning av at spareplanen ble akseptert under forhandlinger med de ansatte fagforeninger.

Alle tre de skandinaviske landene skal gjennom en lignende behandling i sine nasjonalforsamlinger.

– Saken ligger i Stortinget, og den er ventet vedtatt før jul. Jeg tror ikke det er noe motstand mot dette opplegget, sier Giske.

Sterkere SAS

Næringsministeren sier at enigheten innebærer et langt skritt mot et mer konkurransedyktig SAS.

– Det hadde ikke vært mulig å stille opp for SAS uten at denne spareplanen er blitt godtatt av styret og de ansatte. Situasjonen i luftfarten er hard og nådeløs, og SAS må hele tiden bestrebe seg på å drive effektivt. Men det bør gjøres gjennom drift, rutenett og flypark, ikke gjennom lønnskutt, sier Giske.

Han er overbevist om at SAS på sikt må søke samarbeid med en av de store i næringen, men hvem som bør bli framtidig partner, vil han ikke mene noe om.

Den neste fasen i spareprogrammet til SAS består av salg av virksomheter som bakkeselskapet Ground Handling og Widerøe.

– Det vil være ledelsen i SAS som styrer dette. Næringsdepartementet har ingen rolle å spille i salget av Widerøe og skal heller ikke godkjenne eventuelle kjøpere, sier Giske. (©NTB)