Et norsk SAS har livets rett

Vi har fulgt med fra time til time om hva som skjer med SAS. Nå synes brikkene å ha falt på plass og man unngår en konkurs. Den norske pilotforeningen sa tidlig i natt ja til avtalen, og sent på morgenkvisten mandag har alle pilotforeningene sagt det samme.

Ved 08-tiden mandag var det fortsatt to fagforeninger som satt i forhandlinger med ledelsen, bl a Norsk Kabinforening, men nordmennene godtok avtalen kl. 08.30.

Som ventet er det fortsatt en forening som ikke har akseptert avtalen, og det er selvsagt den danske kabinforeningen. Denne foreningen er beryktet for sine holdninger. Men etter 15 timers forhandlinger på overtid måtte også de danske fagforeningslederne bite i det sure eplet.

Nå er det slutt å flikke på løsninger. Nå må det en gang for alle ryddes opp i all verdens finurlige ordninger som tapper selskapet for penger.

Vi får håpe at vi nå ser en endring i holdningene til enkelte av de ansatte i flyselskapet. Den har vært preget av grådighet.

På sikt mener vi likevel at skal SAS overleve må det skje med utgangspunkt i Norge.

I de siste dagene har titusenvis av passasjerer ventet spent. Går det fly eller ikke denne uka?

Selvsagt har vi også tanke for de mange arbeidstakerne som direkte ville bli rammet av en eventuell konkurs. Men dessverre er det også mange av de ansatte som har bidratt til å sage av den grenen de selv sitter på. Noen har til og med brukt motorsag for å ødelegge selskapet.

Vi er ikke direkte imponert over det vi har sett av en del av de mange fagforeningene opp gjennom årene. Det er spesielt en del danske fagforeningsledere som nå bør gå i seg selv.

Vi mener ellers at det har vært en katastrofe å bruke Kastrup i Danmark som hovedflyplass for SAS. Vi har heller aldri forstått at SAS-ledelsen ikke har tatt konsekvensen av at det er nordmennene som er de gode, inntektsbringende passasjerene.

Vi mener at man allerede nå må ta grep for å sikre en varig norsk løsning. Det kan skje sammen med en løsning for Widerøe.

Vi ønsker Norwegian alt godt, men vi er livredd for et nytt monopol i det norske luftrommet. Da kan billettprisene raskt øke dramatisk igjen.

Kanskje kan DNL – Det Norske Luftfartsselskap – igjen få luft under vingene.