Strid om reingjerde i verneområde

Naturvernere og reindriftsnæringen strides om et planlagt reingjerde som skal hindre påkjørsler av tamrein langs jernbanen i et verneområde i Grane kommune i Nordland.

Fire klagesaker må avgjøres av Direktoratet for naturforvaltning (DN) etter at Fylkesmannen i Nordland tidligere i høst ga dispensasjon fra vernebestemmelsene for Holmvassdalen naturreservat. Dermed ble det gitt klarsignal for at Jernbaneverket kan bygge et 7,5 kilometer langt og inntil 1,5 meter høyt gjerde på begge sider av jernbanelinjen i Holmvassdalen naturreservat og langs grensen til reservatet.

266 tamrein drept

På den aktuelle strekningen av Nordlandsbanen – 9 kilometer mellom Sefrielv bru og Holmvassdalen tunnel – er 266 tamrein blitt påkjørt av tog i perioden fra 2000 til september i år. 7,5 kilometer av denne strekningen ligger i tilknytning til Holmvassdalen naturreservat.

Fylkesmannens vedtak i saken har ført til klager både fra naturvernorganisasjoner, Reindriftsforvaltningen i Nordland, Voengelh-Njaarke reinbeitedistrikt og Grane kommune.

Den ornitologiske foreningen NOF Nesna og SABIMA (Samarbeidsrådet for biologisk mangfold) klager på hele dispensasjonen og mener at det må satses på alternativer til gjerder. Som alternativer nevnes GPS-merking av rein, midlertidig oppsatte mobile gjerder, lavere hastighet på toget i områder der reinen oppholder seg og bruk av helikopter til gjeting av rein.

Mer effektivt gjerde

Klagene fra Reindriftsforvaltningen og Voengelh-Njaarke reinbeitedistrikt gjelder utformingen av gjerdet. Det blir reist krav om et mer effektivt gjerde, for å hindre at reinkalver kan krype under, og at rein med horn setter seg fast. Grane kommune støtter reinbeitedistriktets krav om hvordan gjerdet bør bygges, blant annet at det må være minst 2,5 meter høyt.

Fylkesmannen i Nordland har behandlet klagesakene og har nylig oversendt sin innstilling til DN, som tar den endelige avgjørelsen. Fylkesmannen fastholder sitt opprinnelige vedtak.