Brannvesenet får ikke utstyr til store tunnelbranner

Verken Vegvesenet eller Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) forventer at brannvesenet skal slukke store branner i tunneler. Brannvesenet får dermed ikke ekstrautstyr til slike oppdrag.

Sakens utgangspunkt er en anmodning fra Søndre Follo brannvesen, som har bedt om ekstra beredskapsmateriell og større brannbil etter flere store branner i Oslofjordtunnelen.

– Vi har gjennomført en risiko- og sårbarhetsanalyse som viser at to av tre vogntog som kjører i Oslofjordtunnelen kan ha en brannbelastning som er høyere enn 50 megawatt (MW). Siden verken brannbilene vi har, eller viftene i tunnelen er dimensjonert for å håndtere branner over 50 MW, betyr det at vi ikke skal utøve innsats ved branner som overgår det, sier Brannsjef ved Søndre Follo brannvesen, Ole Bjørn Kaasa, til Nationen.

Direktoratet for sikkerhet og beredskap har sagt nei til søknaden. Begrunnelsen er at DSB ikke forventer at brannvesenet skal utføre innsats i branner større enn det dagens brannbiler kan håndtere.

Tidsskriftet Brannmannen skriver at heller ikke Vegvesenet ønsker å innfri Søndre Follo brannvesens ønske. Direktør for vei- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Lars Erik Hauer, mener norske tunneler er trygge og at de oppfyller EUs minimumskrav.

Søndre Follo brannvesen aksepterer svaret, men mener det er vanskelig å skjønne at det skal være slik. Også brannsjef Roy Inge Heltne i Volda kommune på Sunnmøre fortviler over manglende utstyr. I hans distrikt ligger Norges dypeste undersjøiske tunnel.