Ny æra for TBM i Norge

Det er mange år siden at tunnelboremaskiner var brukt i Norge, men nå kommer metoden tilbake. Jernbaneverket har besluttet at tunnelen for den nye Follobanen skal bygges ved bruk av tunnelboremaskiner som hovedmetode, i tillegg til tradisjonell sprenging. Det er tidligere bygget mange vannkrafttunneler og veitunneler med TBM i Norge.

Det kanskje mest omtalte av alle TBM-maskinene i Norge var ”Madam Felle” som ble brukt på flere av de store veitunnelene i Bergen. I Norge ble det bygget opp en betydelig ekspertise på TBM i flere entreprenørbedrifter. Nå er det viktig at de norske selskapene kjenner sin besøkelsestid. Dette eventyret må de være med på.

Follobaneprosjektet planlegger å bygge tunnelen med fire store tunnelboremaskiner (TBM) fra anleggsområde på Åsland midtveis mellom Oslo og Ski. To maskiner skal borer sydover til tunnelpåhugget ved Langhus og to maskiner som borer nordover til Bækkelaget. De siste 2,8 km er det foreløpig forutsatt sprengning.

I løpet av 2013 skal det lyses ut anbud nasjonalt- og internasjonalt når det gjelder entreprise for bygging av tunnelen på Follobanen.

Det har vært mye diskusjoner om bruk av TBM-metoden i forhold til den norske metoden å sprenge tunneler på. Suksessen til TBM-metoden av henger mye av bergkvaliteten der maskinene skal brukes.

Ett av de store tunnelprosjektene i Norden i de siste årene er togtunnelen gjennom, Hallandsåsen i Sverige. Den 25. august i 2010 ble det endelig gjennomslag i et av Nordens mest omtalte tunnelprosjekt –Hallandsåsen – 18 år etter at arbeidet startet.

Arbeidet med den 8,7 kilometer lange togtunnelen gjennom Hallandsåsen startet for første gang i 1992. Den gang satt tunnelbormaskinen seg fast etter 13 meter i det porøse fjellet.

Etter det har det vært mye frem og tilbake på prosjektet. Arbeidet stoppet blant annet opp i seks år. Prosjektet hadde en giftskandale og prosjektet har gått flere runder i svensk rettsvesen. En forkastning i fjellet har skapt hodebry for mange ingeniører.

I 2005 satte et arbeidsfelleskap bestående av Skanska og Vinci inn tunnelbormaskinen Åsa. Den nye TBMen kunne bore seg gjennom både fjell og leire. Og i 2010 kom den altså gjennom. Da startet arbeidet med det andre løpet. De første togene skal rulle gjennom tunnelen i 2015.

En av de største nestorene i det norske fjellspreningsmiljøet er Thor Skjeggedal i Skjeggedal Construction Services. Han skjønner ikke hvorfor TBM ikke blir vurdert ved flere av de store norske tunnelprosjektene.

– Det skal bygges mange lange tunneler i Norge i årene som kommer og det vil nesten være ubegripelig hvis ingen av dem skulle være egnet for TBM, sa han i et intervju med Byggeindustrien. Nå kommer metoden tilbake.

I gamle årganger av Byggeindustrien kan vi lese om konkurransen mellom de ulike aktørene som lagde vannkrafttunneler med TBM rundt om i Norge. Det ble satt mange nye verdensrekorder. Nå kan det bli nye rekorder.

Alle TBM-maskinene har hatt kvinnenavn. Maskinen som ble brukt på kraftanlegget i Meråker het Mona (etter Mona Grudt som er en av områdets kjente døtre).

Kanskje Jernbaneverket nå kan lage en navnekonkurranse i forbindelse med de nye maskinene som kommer på Follobanen.