Investeringsboom for olje- og gass i Norge

Investeringene i olje- og gassvirksomheten er oppjustert til rekordhøye 204 milliarder kroner for 2013. Dette er både bra og gale. Det er bra for landet at vi kan lete etter olje og gass og at vi kan utvinne de store verdiene, men det er også knyttet til problemer ved at press kan føre til kraftig utgiftsvekst i andre bransjer. I tillegg blir det selvsagt sterk konkurranse om de beste hodene.

Anslaget for 2013, målt i løpende priser, er det høyeste anslaget som er gitt siden SSB startet investeringstellingen i 1985. Torsdag kom 3. kvartals anslag for 2013. Selv om de allerede har vært høyt var tallene altså ytterligere oppjustert med 9,8 milliarder til 204 milliarder kroner.

I følge NTB er det anslagene for investeringene til feltutbygging, felt i drift, letevirksomheten og landvirksomhet som øker. Bare anslagene for rørtransport viser nedgang. Hele 101,6 milliarder kroner skal etter planen sprøytes inn i produksjons- og letebrønner på norsk sokkel neste år. Tilsig av rigger er en hovedårsak, med fire nye mobile rigger på norsk sokkel så langt i år og ytterligere to rigger ventet på nyåret.

Investeringene til letevirksomheten i 2013 er nå anslått til hele 40,7 milliarder kroner, mens feltutbygging får 62,1 milliarder kroner av investeringskaka.

Vi vet at utenlandske leverandører er viktige for oljeindustrien, og det betyr at presset kan dempes på vår tradisjonelle industri, men likevel.

Vi vil uansett advare alle dem som nå hevder at vi må begrense investeringene i den øvrige infrastrukturen i landet. Vi er tilfreds med at det nå blir startet mange store samferdselsprosjekter. Men etter vårt syn bør det investeres langt mer. Det å bruke oljepenger til disse investeringene er en investering i fremtiden.

Vi har stor sans for de argumentene Aksjon Bedre Vei legger frem. Det er en tverrpolitisk stiftelse som vil ha nye virkemidler og mer rasjonell finansiering inn i veipolitikken.

Målet er å fremme utbygging av et effektivt, trygt og miljøvennlig stamveinett som binder sammen større byer og knutepunkter i alle landsdeler. Dette veinettet forutsettes utbygd i løpet av 20 år, regnet fra begynnelsen av planperioden som innledes i 2014. Aksjonsgruppen foreslår bl a:

* Et nytt statlig fond bygges opp parallelt med Statens pensjonsfond utland (oljefondet), men skal i motsetning til dette investere direkte i norske infrastrukturprosjekter med tilfredsstillende samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
* Nye og mer realistiske beregningsmodeller for samfunnsmessig avkastning av veier utvikles og tas i bruk i veiplanleggingen.

– Vi må skille mellom forbruk og investering når det gjelder bruken av statens inntekter fra olje- og gassektoren. Et godt stamveinett er en investering som vil komme fremtidige generasjoner til gode, og må vurderes på linje med investeringene Statens pensjonsfond utland gjør i utenlandske aksjer og verdipapirer. Mange veiinvesteringer kan gi like god eller bedre avkastning, samtidig som risikoen er mindre, sier Nils Terje Furunes som leder aksjonsgruppen.

Aksjon Bedre Vei har i samarbeid med fagfolk utarbeidet kostnadsoverslag for stiftelsens forslag til stamveinett. Overslaget indikerer totale investeringer rundt 400 milliarder kroner for perioden 2014 til 2034. I tillegg kommer kostnadene ved stamveiprosjekter som allerede ligger inne i planteknisk ramme i Nasjonal transportplan, og som skal ha prosjektavslutning eller oppstart før 2018, altså innenfor de første fire årene i planperioden 2014-23.

Dette er synspunkter vi kan stille oss bak.

Nå har vi sett at en rekke utenlandske anleggsentreprenører er kommet til Norge – og flere vil følge. Dette kan bidra til å løse mange av de oppgavene som ligger der. Men vi er også enig med Frode Nilsen i LNS som i en gjestekommentar på bygg.no peker på viktigheten av å ta vare på den norske anleggsarbeideren og det norske anleggsmiljøet.