Viktig å sjekke Birken-sykkelen

Årets ugave av høstens vakreste og villeste eventyr, Birkebeinerrittet, er nå kun få dager unna. Her får du en sjekkliste over hva som er viktig på å huske før du setter deg på sykkelsetet.

Total skal ca. 25.000 syklister delta i FredagsBirken og Birkebeinerittet i 2012. Værmeldingene så en periode noe skumle ut, men været ser nå ut til å bli bedre enn hva det har vært de siste par årene. Arrangøren har gjort en fin jobb med å preparere løypene, og værmeldingen viser nå at løyene ikke bør bli altfor våte.

Henrik Oftedal sammen med Anders Hallingstad i Foss Sport fungerer som Norcem/Leca/Byggeindustriens egen mekaniker i rittet.

Her følger sjekklisten foran årets Birkebeinerrittet.

* Stram alle skruer. Syklene brukes ofte i omgivelser der det rister godt og da kan skruer løsne.

* Sjekk dekk og slanger. Hvis dekk og/eller slanger er slitt og gamle er sjansen for punktering utrolig mye større.

* Juster gir og bremser, og pass på at nok igjen av bremseklossene og at bremseklossene er tilpasset vått føre.

* Pass på at det er nok bremseklosser

* Sjekk at krankarmene går lett rundt.

* Sjekk at det ikke er slark i navene.

* Sjekk at hjulene er rette.

* Sjekk at kjedet er renset og oljet

* Bruk sykkelolje ut i fra føreforholdene

– Hvis det regner er det enda viktigere at alt er smørt og at strømper og vaiere er nye. Da er det lettere å unngå at girene henger seg opp, sier Oftedal.

Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: Vind-/regntett jakke med lange ermer, vind-/regntett bukse med lange bein, votter/hansker med lange fingre, hodebekledning (lue/buff), langt undertøy (trøye og bukse), tørre sokker, mat, verktøy, slange(r). Arrangøren anbefaler også å ta med pumpe. Det er ikke tillatt å bære sekken under sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Sekken skal alltid være synlig og tilgjengelig. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Det blir utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.

– Man må følge arrangørens krav til innhold i sekken. I fjor gav de tillegg i tid og stoppet folk. Sekken skal ha riktig innhold, med klær tilpasset forholdene. Det kan bli kaldt over fjellet, legger Oftedal til.

Det er ikke hvem som helst som kommer med disse tipsene. Henrik Oftedal er en av landets sprekeste menn. Nylig vant han den knallharde konkurransen Norseman, og knuste den gamle rekorden med sju minutter.

Norseman Extreme Triathlon er en årlig Ironman-triatlon som arrangeres i Norge. Løpet starter med 3,8 kilometer svømming i Hardangerfjorden fra en ferge inn til Eidfjord, deretter 180 kilometer på sykkel fra Eidfjord, over Hardangervidda mot Geilo og videre til Austbygde ved Tinnsjøen. Der starter løpeetappen på 42,2 kilometer (en full maraton) som går mot Rjukan og opp til toppen av Gaustadtoppen på 1883 moh. Løpet er anerkjent som verdens hardeste Ironman-distanse.

Oftedal fikk tiden 10 t 23 min 24 sek i konkurransen. Det var tredje gangen han var med. Tidligere har han en andre og en førsteplass – og i år ble det også rekord. Bunde Bygg var en viktig samarbeidspartner for Oftedal i oppkjøringen til denne tøffe konkurransen, og Odd-Erik Bunde var selv en del av servicemannskapet underveis.

Den knallharde påkjenningen kroppen hans ble utsatt for tidlig i august gjør at han nøyer seg med å være servicemann i årets utgave av Birkebeinerrittet.

– Jeg har vært på noen lette treningsøkter etter Norseman, og det er tydelig at kroppen trenger hvile, sier Oftedal. Tidligere har han syklet Birkebeinerrittet på meget sterke 2,48 timer.