Norwegian tapte stort på streiken

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er mektig irritert over vekterstreiken tidligere i sommer, som kostet selskapet 70 millioner kroner og gikk hardt ut over overskuddet.

– Resultatet er greit, og bedre enn i fjor. Men vi skulle gjerne vært vekterstreiken foruten. Den kostet oss 70 millioner kroner, og uten ville resultatet blitt veldig bra, sier administrerende direktør Bjørn Kjos til NTB.

Dyr streik

Det var særlig de forretningsreisende som droppet Kjos og Norwegian under streiken i juni. Og de ekstra køene på flyplassene falt ikke i god jord hos Norwegian-sjefen.

– Jeg hater at passasjerene våre må stå lenge og vente. Det irriterer meg grenseløst og er skikkelig mye styr – skikkelig mye «hassle». Vi betaler mye til Avinor, og forventer mer tilbake, sa en oppglødd Kjos da han la fram selskapets resultatet for andre kvartal.

Men høy oljepris, usikkerhet i Europa og streikende vektere til tross – Kjos kan likevel glede seg over et langt bedre resultat i andre kvartal i år enn i fjor.

Norwegian hadde 445 millioner kroner mer i omsetning, og resultatet før skatt endte på 125 millioner kroner. Det var opp fra 74,5 millioner kroner i andre kvartal i 2011.

Ned på børsen

Men selv om Norwegian selv sier seg fornøyd med resultatet, ble ikke tallene like godt mottatt av markedet. Etter to timer med handel hadde aksjen falt over 5 prosent på Oslo Børs torsdag formiddag.

Tirsdag skrev Dagens Næringsliv at Nordea forventet at Norwegian ville ha et overskudd på 437 millioner kroner i årets andre kvartal. Det var ikke Kjos i nærheten av å innfri, og endte på bare 125 millioner.

– Det er nok en del faktorer Nordea ikke hadde regnet med, som streiken og noen finansielle kostnader. Resultatet er også påvirket av en høy oljepris, sier Kjos.

Flere passasjerer

Vekterstreiken i juni dempet selskapets passasjervekst. De hadde 9 prosents oppgang i antall passasjerer i juni, men siden selskapet har flere fly og ruter var det også flere ledige seter på Norwegians flyavganger i år.

Totalt i andre kvartal hadde flyselskapet 4,5 millioner passasjerer, en oppgang på 500.000 fra fjoråret. Den største veksten har kommet i utlandet.

– Det har vært mange konkurser i bransjen, som vi har dekket opp for. Helsingfors går veldig bra, særlig etter at Air Finland gikk konkurs. Men den største veksten har vi hatt i København, forteller Kjos.

Norwegian regner med at de har spart 38 millioner kroner i andre kvartal på sine åtte nye, mer drivstofføkonomiske fly. Ytterligere fem fly av den nye Boeing 737-800-modellen kommer inn i flåten i løpet av året.

God flysommer

Mens mange fortviler over det dårlige sommerværet blir det tatt godt imot hos Norwegian. Regn i Norge betyr smekkfulle fly til det mer solrike Sør-Europa, og det gjør at Kjos forventer et godt resultat i neste kvartal.

– Når det regner i Norge er det en bra sommer for Norwegian. Med mye regn skal alle til Syden, og det betyr økt trafikk for oss, sier Kjos.

Siden flere av selskapets gamle fly blir byttet ut med nye og mer drivstoffgjerrige maskiner og mange europeiske flyselskap står i fare for å gå konkurs, tror Kjos at Norwegian vil fortsette veksten.

– Neste år får vi våre første langdistansefly, og vi vil da starte ruter både til Asia og USA. Også skal du ikke se bort ifra at vi vil starte å fly kortere distanser også i Asia, forteller han.