Håpet er at dette synet også slår rot i Finansdepartementet.
Det er Aftenposten som kommer med gladmeldingen om den nye motorveistrekningen som statsminister Jens Stoltenberg har åpnet. Håpet er at også han merker seg de nye regnestykkene. Da kan det bli mange nye veistrekninger her i landet – og spesielt i de områder hvor det er stor trafikk er det jo innlysende at dette er ekstremt lønnsomt..
Ifølge forsker i Vegdirektoratet og professor ved NTNU, James Odeck, skyldes det at vurderingen av veiers verdi er i endring. Han sier til Aftenposten at norske veiprosjekter kan ha blitt utsatt, eller ikke blitt noe av, fordi verdien har vært undervurdert.
Odeck har studert en rekke norske veistrekninger før bygging og så ettergått verdivurderingen fem år etter åpning.
Det er nedsatt et eget utvalg som skal skje på kost/nytte-analysene, og når dette utvalget kommer med sin innstilling håper vi at vi en gang for alle kan bryte ned de barrierene som mer bygget opp i Finansdepartementet vedrørende vei-investeringer.
Etter det Byggeindustrien erfarer vil dette utvalget legge frem sin innstilling 1. oktober.
Nå har byråkratene i finans hatt nok av støttespillere, spesielt i miljøbevegelsen som er i mot alt som heter veibygging. Nå er det håp om at folkeviljen vinner frem – og at vi får bygget ut et tidsmessig veisystem her i landet.
- Nøkkelord
- Leder