Fortsatt bompenger i Oslofjordtunnelen?

Neste år skulle det bli gratis å kjøre gjennom Oslofjordtunnelen. Men hvis Vegdirektoratet får det som de vil, må vi legge ut selv etter den er nedbetalt, skriver NRK. Oslofjordtunnelen har tilsammen kostet bilister 1,247 milliarder kroner siden den ble åpnet i 2000.

Bomstasjonen vil i så fall bli stående, og pengene som blir samlet inn skal brukes til å betale for en nytt tunnelløp.

– Da vil vi spare rentekostnadene i anleggsperioden, og nedbetalingstiden blir kortere, sier direktør Lars Aksnes til Aftenposten.

Mange vil selvsagt reagere sterkt på et slikt forslag, men dersom dette vikelig kan føre til at det blir bygget et nytt tunnelløp vil vi for vår del strekke oss langt for å finne en løsning. Et nytt løp vil også bety mye for sikkerheten i tunnelen.

Det har vært flere alvorlige ulykker og branner i tunnelen siden den åpnet i 2000. Den siste store brannen gjorde at tunnelen måtte stenges i en lang periode. I tillegg har det vært restriksjoner for større vogntog. Dette medfører at hele tungtrafikken nå blir tvunget gjennom Oslo – og det er ingen god løsning.

Noen mener at man heller burde ha bygget bro i stedet for tunnel. Det kan være. Men det viktigste er at denne achilleshælen i veisystemet rundt hovedstaden blir satt i stand til å ta i mot en stadig voksende trafikk.

Oslofjordtunnelen er en av mange undersjøiske tunneler her i landet. Den gåpr fra Måna i Frogn til Verpen i Hurum. Tunnelen er 7 306 meter lang og dypeste punkt er 134 meter under havet.

I tillegg til å beholde bomstasjon vi har i dag, ønsker Vegdirektoratet å kreve inn penger også på vestsiden av Oslofjorden. Denne bomstasjonen skal gi penger til ny vei mellom tunnelene på vestsiden og E18, skriver NRK.

Nå er det opp til politikerne å ta stilling til saken.

Les mer om saken her