Bruker stadig mer penger på hage

Det nye Hagebarometeret for 2012 viser at man ser på hagen som en forlengelse av stua, og at en fin hage er like viktig som fin hjeminnredning. Økt pengebruk på hage, samt trenden med å dyrke selv, gjør seg også sterkt gjeldende.

Plantasjen står bak undersøkelsen Hagebarometeret, som er en rapport med fakta og trender innenfor hageinteresse.

Hagebarometeret for 2012 viser at interessen for hagearbeid er stor.

Hele 9 av 10 har tilgang til en hage, balkong eller terrasse å dyrke på, og 4 av 10 mener at en fin hage er like viktig som fin hjeminnredning. Det er tydelig at en velstelt hage påvirker verdien på boligen, heter det i en pressemelding fra Plantasjen.

Resultatet viser tre tydelige trender.

Trend 1: Ute er det nye inne
Innredningstrenden som har dominert hjemmene våre de siste årene har nådd hagen, terrassen eller balkongen. Hele 4 av 10 mener at en flott hage er like viktig som vakker hjeminnredning. Undersøkelsen viser at vi ser på hagen som en forlengelse av stua, noe som også fører til at en velstelt hage øker prisen på boligen.

- Høyest på listen over det vi ønsker oss til hagen, balkongen eller terrassen er et innebygd uterom og nye utemøbler. Vi vil innrede hagen, som er et bevis på at ute er det nye inne, sier gartner i Plantasjen Norge, Hilde Poppe.

Trend 2: Ekspresshagen
– I takt med at hagen blir mer og mer viktig for oss har den en tydelig påvirkning på prisen vi er villige til å betale for en ny bolig. Hagen betyr mer i forbindelse med boligsalg.

– Denne trenden kan føre til økt etterspørsel etter hagetjenester, f. eks. hagearkitekter, anlegg og stell av hagen. Vi vil se raske resultater og vi er villige til å betale for dem, konstaterer Hilde Poppe.

Trend 3: Fra hage til matbord
 – Undersøkelsen viser at vi ønsker å få noe igjen for den tiden vi bruker på å dyrke. Trenden gjelder fremfor alt det som kan spises – grønnsaker, frukt, bær og krydder. Grønnsaksfrø selger bedre enn blomsterfrø. Egen dyrking skjer i liten skala siden mange ikke har kunnskap eller plass til å dyrke i større skala.

– Drivkreftene bak trenden er økt helsebevissthet og at vi er urolige for tilsetningsstoffer. Å ha kunnskap og kontroll over det man dyrker og spiser skaper trygghet, men også tilfredsstillelse. Det er noe man er stolt av, sier Hilde Poppe.

Administrerende direktør i Plantasjen Norge AS, Rolf Baisgård, forteller at Plantasjens visjon er å skape Europas mest inspirerende hager sammen med kundene, og at kunnskap om kundenes meninger er en vesentlig del i arbeidet med å nå visjonen.

– Hagebarometeret hjelper oss med å få innblikk i hva kundene tenker, synes og drømmer om. Samtidig vil vi formidle denne innsikten. Som Norges og Nordens ledende hagekjede har vi et ansvar for gjøre hagekunnskapen tilgjengelig. Derfor satser vi på Hagebarometeret, sier Rolf Baisgård.