Skryt for slokking av Hurtigruten-brann

Ålesund brannvesen og de andre involverte håndterte brannen om bord i hurtigruteskipet Nordlys i fjor godt, slås det fast i en evaluering.

To besetningsmedlemmer omkom og to ble hardt skadd i brannen, som brøt ut 15. september i fjor da skipet befant seg utenfor Ålesund. God håndtering, ikke minst fra skipets besetning, bidro imidlertid til at konsekvensene ikke ble enda større, konkluderer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

– Vår hovedkonklusjon er at brannvesenets innsats holdt høy kvalitet. Godt forebyggende arbeid, høy kompetanse og tett samarbeid med blant annet skipets besetning og rederiet var avgjørende faktorer, sier prosjektleder Jan Helge Kaiser i DSB.

Evalueringen trekker også fram problemstillinger som DSB mener bør vurderes grundigere.

– Det dreier seg blant annet om ansvaret for å beslutte hvor et brennende skip skal legge til kai og hvem som kan gi tillatelse til at bergingspersonell kan entre et skip. Det er i tillegg pekt på utfordringene ved at den kollektive ledelsen ved den lokale redningssentralen ikke ble innkalt, slik det er naturlig å gjøre i en hendelse som dette, sier prosjektlederen.

Brannen om bord i hurtigruteskipet var den mest omfattende skipsbrannen siden Scandinavian Star-ulykken i 1990. (©NTB)