13 prosent byttet forsikringsselskap i fjor

I 2011 var det 468.000 kunder som byttet forsikringsselskap. Det er færre enn i 2010, men på nivå med 2009.

Fakta om bytte av forsikringsselskap

*Siden 2006 har det vært mulig å bytte forsikringsselskap med en måneds oppsigelsestid.

*Selskapet du bytter til ordner med oppsigelsen, og du får tilbakebetalt det du har til gode fra det gamle selskapet.

*468.000 kunder skiftet skadeforsikringsselskap i 2011. Det er færre enn i 2010, men på nivå med 2009.

*53 prosent svarer på spørsmål fra Norsk finansbarometer laget av TNS-Gallup at de synes det er lett å bytte forsikringsselskap. 15 prosent synes det er lett.

*Finansportalen http://www.finansportalen.no/Forsiden# har laget kalkulatorer der du kan legge inn dine opplysninger og finne hvilket selskap som har det beste tilbudet. Det er kalkulatorer for bolig, innbo, bil og reiseforsikring. (©NTB)

De siste årene er det gjort flere endringer for å gjøre det lettere å bytte selskap.

13 prosent av kundene byttet skadeforsikringsselskap i 2011, viser en undersøkelse TNS- Gallup har gjort for Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Året før var tallet 15,6 prosent.

– Konkurransen i skadeforsikring er sterk. Flere aktører i markedet bidrar til hard kamp om kundene, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO.

Sparer penger

Myndighetene og forsikringsbransjen har de siste årene på flere måter lagt forholdene til rette for at det skal være lettere å skifte forsikringsselskap.

Finansportalen har gjort det enklere å sammenligne tilbudene. Portalen kan tilby kalkulatorer som viser priser for forsikring på bil, bolig, innbo og reise. Boligkalkulatoren kom på plass i vinter. Daglig leder for Finansportalen, Elisabeth Realfsen, forteller at den har blitt populær.

– Her kan du sammenligne pris og kvalitet på produktene fra selskaper som samlet har over 90 prosent av forsikringsmarkedet. Folk flest betaler fremdeles overpris for forsikringene sine, så her er det ofte mange tusenlapper å spare, sier Realfsen.

– Lett å bytte

Undersøkelsen fra FNO, som kalles Norsk finansbarometer 2012, viser at 53 prosent mener det er lett å flytte forsikringer. 15 prosent mener det er vanskelig. Andelen som synes det er lett, er økt fra 46 prosent siden 2006.

I 2006 ble det innført en lovendring som gir kunden rett til å bytte forsikringsselskap med en måneds varsel. Tidligere måtte en vente til forfall. I undersøkelsen sier 38 prosent at de vet om dette. Det er noe færre enn tidligere.

Osland opplyser at det de siste årene også er satt i verk tiltak fra bransjen og myndighetene for å gjøre det enklere å bytte. Det gjelder blant annet prisopplysning om fjorårets pris på premievarslet og tiltak for å gjøre det lettere å sammenligne priser og forsikringsvilkår.

Bedre kjent

Finansportalen har utviklet sine priskalkulatorer i samarbeid med forsikringsbransjen. Undersøkelsen viser at denne delen av portalen foreløpig er mindre kjent enn bankdelen av portalen. Bare 3 prosent av de spurte i FNO-undersøkelsen hadde benyttet Finansportalens forsikringsdel mens tallet for bankdelen var 7 prosent.

Undersøkelsen viser at tilfredsheten med Finansportalen er relativt høy blant dem som oppgir å ha benyttet den.

Realfsen forteller at trafikken på forsikringsdelen økte betydelig utover i 2011. Hun venter fortsatt vekst etter hvert som flere oppdager denne muligheten til å sammenligne selskapene.

Følg med på forsikringen

Undersøkelsen viser at de yngste og eldste er noe mindre opptatt av å bytte forsikring enn gruppen mellom 30 og 44 år. I denne gruppen hadde om lag 16 prosent byttet mens tallet var 11 prosent både for gruppen 18 – 29 år og for dem over 60 år.

Realfsen legger vekt på at det er fornuftig å følge med på forsikringene sine og ikke la det gå mange år uten å sammenligne tilbudene fra flere selskaper.

– Vi har hatt kontakt med folk som har vært grovt overforsikret og som har latt det gå veldig lang tid siden de tok en prat med forsikringsselskapet sitt om pris. For dem som har forholdt seg passive i en årrekke, kan det være tusenlapper å spare, sier hun.