Se mulighetene

Selvsagt var det ventet at mange ville slakte forslagene til ny Nasjonal transportplan nord og ned. Men vi maner nå – spesielt opposisjonen på Stortinget – til å samarbeide med regjeringen om et bredt forlik slik at man virkelig kan gjennomføre mest mulig av denne planen.

Årsaken til alt forfallet vi ser på vei og bane er det mange som har ansvar for. Derfor bør alle nå kunne gå sammen for å rette opp fadesene.

Ulike regjeringer uansett farge har opp gjennom årene forsømt investeringer til infrastruktur – og spesielt til vei og bane. Nå må investeringene økes kraftig – og det ut over de maksimale rammer som ligger i forslagene til ny Nasjonal transportplan for neste periode.

Mange hyler nå over seg på grunn av at fagetatene vil presse gjennom en overgang fra bilisme til kollektivbruk i de store byene. Vi etterlyser konstruktive forslag fra dem som protesterer hektisk mot dette. Skal vi bygge veiene i høyden – eller skal vi sanere store deler av et bysamfunn. Selvsagt kan all trafikk gå under jorden. Men er det noe som skal under jorden i Oslo for å bruke det som et eksempel, er en ny tunnel for tog og T-bane. Det er formidable oppgaver som venter i hovedstadsområdet, som om få år får flere hundre tusen nye innbyggere som skal til og fra jobb, til og fra skole m v.

For min del tar jeg både buss og båt frem og tilbake til jobb. Det går helt utmerket. Hadde jeg tatt bil ville jeg ha brukt tre ganger så lang tid. Nå må jeg gå noen meter også, men det har i alle fall jeg godt av. Det tror jeg mange andre også ville hatt.

Den store utfordringen som venter politikerne er hvem som skal gjøre jobben. Vi mangler allerede 16 000 ingeniører i dette landet. Snart går mange av ingeniørene i bygg og anlegg av med alderspensjon.

Olje- og gassindustrien som snart bruker langt mer penger til investeringer ute på havbunnen enn hva som gjøres på land, støvsuger landet for folk med kompetanse. I stedet for å sloss om en veistubb her og en der burde politikerne konsentrere seg om å gjøre noe med fagopplæring og utdanning av ingeniører og andre fagmennesker vi har bruk for. Det er mange ønsker som skal løses på landjorda.

Det er også viktig med et nært samspill med byggenæringens aktører. Planlegger man skikkelig og har man en horisont på det som gjøres er vi overbevist om at vi kan bygge langt flere kilometer vei og bane enn det som har vært regelen opp til i dag. Klattvis utbygging er kostbart og farlig.