Bompenger gir mer vei

Mange samferdselsprosjekter er de siste årene blitt en realitet takket være bompenger. Nå viser tallene at Vegvesenet har beregnet for lav trafikk i 10 av de 17 bompengeprosjektene som er nedbetalt de siste seks årene, skriver Aftenposten.

Vi har gang på gang tatt opp dette med at trafikkprognosene som legges til grunn i ulike prosjekter, blir satt for lave. Årsaken til at vegvesenet er så forsiktig er at de må holde seg til et rigorøst regelverk som Stortinget i sin tid vedtok. Bakgrunnen for vedtaket var de famøse overskridelsene som man hadde på Ålesundtunnel-prosjektet.

Nå er det gjennomført mange prosjekter siden den gangen – og mange prosjekter har blitt nedbetalt mange år før planen. Askøybroen fra Bergen til Askøy var nedbetalt allerede i 2006. Planen var at broen skulle være nedbetalt i 2012. Det finnes en rekke tilsvarende eksempler.

Dagens lave renter betyr selvsagt også mye for økonomien i mange bompengeselskaper. Det betyr at mange av dagens bompengeprosjekter også blir nedbetalt tidligere enn beregnet.

Fortsatt ser byråkratene i Finansdepartementet ikke den samfunnsmessige betydningen av å bygge veier. Håpet er at politikerne overkjører embetsverket.

Et annet problem er at mange av bompengeprosjektene ikke er bygget for den enorme trafikkøkningen vi har sett på veiene. Fortsatt ser vi eksempler på at det bygges for smalt og at det ikke bygges midtdelere f eks. På ett eller annet tidspunkt må man gjøre noe med det problemet. Det betyr selvsagt økte kostnader i forhold til at man hadde tatt høyde for trafikkøkning og sikkerhet i utgangspunktet.