Ødelagte betongelementer i Oslofjordtunnelen

Oslofjordtunnelen kan bli stengt utover de anslåtte to ukene fordi fem betongelementer må skiftes før tunnelen kan åpnes.

Statens vegvesen har opplyst at tunnelen i Oslofjorden vil bli stengt i minst to uker mens det elektriske anlegget repareres. Fredag ettermiddag ble det klart at skadene på betongen i tunnelløpet er såpass store at fem betongelementer må skiftes.

– Konklusjonen fra ekspertene er at fem veggelementer må skiftes, ettersom betongen har skallet av og armeringen har kommet fram, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen region øst til NTB.

Det betyr at åpningen av tunnelen kan bli ytterligere forsinket, ettersom disse elementene må spesialbestilles.

Håp
Bogsrud sier Vegvesenet sjekker mulighetene for å få produsert elementene så raskt som mulig, og mener det fortsatt er «et visst håp» om at de ødelagte betongelementene ikke vil forlenge stengingen av tunnelen.

– Dette er ikke hyllevare, men vi undersøker om det er produsert elementer som skal brukes i andre tunneler, som vi eventuelt kan «låne», sier Bogsrud.

Natt til fredag ble det konstatert at skadene på det elektriske anlegget gjør det nødvendig å stenge tunnelen i minst to uker.

– Vi må holde muligheten åpen for at arbeidet med betongelementene kan gi en forlengelse, men vi er godt i gang med arbeidet, forsikrer avdelingsdirektøren.

Forberedt på trykk
Både ferjesambandet Horten-Moss og veimyndighetene i Oslo og Akershus er forberedt på kraftigere trykk i trafikken etter brannen i Oslofjordtunnelen torsdag.

– Vi har nå fire ferjer i sambandet, med fire avganger i timen. Jeg regner med at vi skal kunne ta ekstratrafikken ganske greit, sier daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen AS til NTB.

Brannen torsdag er den siste i en rekke vogntogbranner i tunnelen siden åpningen i 2000. De mange brannene er grunnen til at Oslofjordtunnelen nå er stengt for all tungtrafikk, opplyser Statens vegvesen til VG.

– Vi er usikre på hvor lenge tunnelen vil bli stengt for tyngre kjøretøyer over 7,5 tonn, men er i tett dialog med veimyndighetene om dette. Og vi vet jo at det i den kommende perioden blir færre tunge kjøretøyer på veiene enn vår og høst, sier Brein.

Kjøre rundt
Oslofjordtunnelen ble bygget for å avlaste Osloområdet og ferjetrafikken Moss-Horten for den privat- og yrkestrafikken som kommer fra den ene siden av Oslofjorden og skal til den andre siden. Over 7.000 kjøretøyer bruker tunnelen daglig.

Nå er den situasjonen reversert, nok en gang. Trafikken vil sno seg gjennom Oslo og omegn fra øst og vest og gi en ytterligere belastning på den anstrengte trafikksituasjonen.

– Men jeg tror at veisystemet er røft nok til å ta imot den ekstra belastningen. Nå i sommersesongen er det mindre av de tunge langtransportene, og vi går inn i en periode der det blir mindre arbeidsreiser med egen bil, sier Bogsrud til NTB.