Maxbo nådde salgsmålene i 2010

En sterk utvikling høsten 2010 gjorde at Maxbo nådde målsetningen for fjoråret og kicker i gang det nye året som optimister for 2011.

Kjeden står i år klar for spennende nyetableringer og har forhåpninger for at økt boligbygging skal bli en bærebjelke for et positivt år.

Tradisjonen tro starter Løvenskiold-konsernet det nye året med en messe for egne kjeder og samarbeidende kjeder og kunder. Messen ble arrangert på Norges Varemesse på Lillestrøm 7. til 9. januar.

Fredag var 550 proffkunder invitert for å besøke kjedens leverandører, mens lørdag og søndag var satt av for at 500 av varehusene sine ansatte skulle få en erfaringsutveksling med leverandørene.

”Klart vi kan” dunder over høyttaleranlegget i den 8 000 kvadratmeter store messehallen som huser bransjens største lukkede fagmesse, med god grunn. Maxbo-kjeden klarte å nå salgsmålene i 2010, det gjør at kjeden går inn i 2011 som optimister.

– Vi er usedvanlig godt fornøyd med at vi nådde målene våre, sier salgsdirektør Torbjørn Schjevik til Byggeindustrien. Riktignok er ikke regnskapets time helt over og han ønsker ikke å kommentere nøkkeltall, men han forteller at 2010 ga klingende mynt i kassa både til Maxbo-kjeden og Løvenskiold Handel i det som har vært et krevende og utfordrende år for byggevarekjedene.

Maxbo kan se tilbake på tidenes kampanjetrykk i 2010.

– Vi tror det har gitt en god effekt gjennom at vi har tatt markedsandeler gjennom nesten hele året og kom i mål. Det viser at det lønner seg å satse også i tøffe tider, sier salgsdirektøren.

2011 skal ikke bli noe hvileår, lover markedsdirektør Tina Karp i Løvenskiold Handel. - I løpet et par rufsete år for byggevarekjedene, har vi valgt å kjøre tøft på flere parallelle prosesser innen markedsføring, kampanjer og opplæring. Dette tar vi med inn i 2011, sier hun. Hun synes derfor det er gledelig at det har vært rekordpåmelding på årets fagmesse.

– Det er et positivt signal på at våre varehus, proffkundene og leverandørene ser på dette som et verdifullt arrangement å være med på, sier hun.

Temaet på fagmessen var ”Komplette kjøp”. – For oss dreier seg om å ha evnen til å avdekke kundens behov, både leverandør og selger må besitte nok kunnskap til å sette seg inn i kundens prosjekt. Vi erfarer at når vi kommer i den modusen med kunden og får avdekket hva han eller hun egentlig skal gjøre, gir det ringvirkninger og en mersalgsgevinst. I bunn og grunn handler det om kompetanse i alle ledd, sier salgsdirektør Schjevik.

Maxbos anlegg i Hordaland har bidratt spesielt bra til kjedens utvikling i 2010. Anlegget i Bergen har vært i særklasse på proffsiden. Også i Ålesund er det sterkt resultat.

– Dette er områder hvor vi har jobbet oss godt inn i markedet og skapt en sterk posisjon over tid. Det er morsomt å se at det bærer frukter, sier salgsdirektøren.

Schjevik har forventninger til boligbyggingen i 2011.

– Alle har ventet på at det skal begynne å røre i seg i dette markedet. Det har tatt tid, men vi ser at det begynner å komme nå. Det er gledelig at også våre tunge entreprenørkunder har gode forventninger for året. Vi ser at det er god bevegelse i våre proffanlegg som er inne i dette markedet, det trenger vi, sier han.

2011 blir et år med spennende nyetableringer for Maxbo-kjeden. Før påske åpner kjedens nye storstue på Hvam. Også i andre deler av landet skjer det mye som skal bidra til at kjeden skal styrke posisjonen i lokale markeder.

– Vi bygger et nytt varehus mellom Skien og Porsgrunn som blir et kraftsenter i regionen og en samlokalisering av anleggene vi har i begge byene i dag, opplyser Tina Karp. Anlegget blir på rundt 6 000 kvadratmeter.

Maxbokjeden har lenge jobbet for å få på plass et nytt varehus på Nittedal og Schjevik opplyser at prosessen er i gang. – Vi sikter mot åpning tidlig i 2012, avslører han.

I tillegg er det 19. januar åpning av nytt bygg for vårt kjedemedlem på Bjørkelangen, MAXBO Skansen, og på Fagernes blir det innflytting i nytt bygg nå i januar.

– Vi har også flere planer om å bygge nye anlegg, blant annet hos vår franchisetaker i Sørumsand, sier salgsdirektøren.

 

Kåringer:

Årets leverandør 2010: Jotun

Begrunnelse: Jotun har i samarbeid med Løvenskiold Handel skapt vekst i malingssalget både i MAXBO og MALIA gjennom flere år. De er særdeles gode på produktutvikling, og bidrar vesentlig når det gjelder markedsføring av sine produkter. Som en sterk merkevare bidrar Jotun til å bygge våre kjeder som merkevarer.

Årets MAXBOer 2010: MAXBO Skansen

Begrunnelse: Årets MAXBOer fyller alle de krav som settes til en god MAXBOer. Et godt bedriftsmiljø, god kremmerånd, en merkevare i sitt lokalmiljø, lojal til kjedens valg. De har vist vilje og evne til vekst som det står respekt av. Gode resultater er sikkert som banken hvert år. En MAXBO avdeling som også ofte ligger på topp når kundene sier sin mening om service og kundevennlighet.

De to andre nominerte sammen var: MAXBO Tynset og MAXBO Asker

Årets MALIA-butikk 2010: MALIA Gjenstad

Begrunnelse: Malia Gjenstad (Molde) med eier Per Arne Reppe, er en av Norges eldste fargehandlere. Butikken ble etablert i 1880. I 2008 valgte de å gå inn i MALIA kjeden. MALIA Gjenstad er i dag den største i kjeden målt i omsetning og leverer gode resultater. I des. 2009/jan 2010 flyttet de butikken, etter 18 år i Moldehallen, til 1200 kvm nyrenoverte lokaler. Malia Gjenstad er en positiv kraft i MALIA kjeden og en viktig bidragsyter på mange måter.

De to andre nominerte var: MALIA Kristiansund og MALIA Brandbu

Beste stand Løvenskioldmessen 2011: Bergene Holm

Begrunnelse: En gjennomtenkt stand med aktive og oppsøkende selgere. Årets tema Komplette kjøp var svært godt ivaretatt. En tiltalende utforming av standen med stor fokus på kompetanseheving.