Flere trailere i trafikken

Tungtransporten på norske veier øker igjen, viser tellinger. Flere varer bør sendes sjøveien, mener Næringsdepartementet.

Etter en nedgang under finanskrisen, øker trailertettheten på norske veier igjen. Siden februar har det vært en betydelig vekst, viser vegtrafikkindeksen til Statens vegvesen.

I august og september økte trafikken av tunge kjøretøyer med henholdsvis 3,5 og 4,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I juni var veksten 5,1 prosent.

– I Norge øker importen av gods fra fjerne strøk, og varene kommer i stor grad i containere til de store havnene i Europa. Derfra fraktes containere som regel med bil og bane, mens sjøtransporten har tapt markedsandeler de senere årene, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt i Nærings- og handelsdepartementet.

Han sier det er uttalt ønske at båt og bane skal ta mer av økningen i godstransporten.

Fra bil til båt
– Det er på de mellomlange transportetappene det er størst vekstmuligheter for sjøtransport, sier Hans Kristian Haram i Norsk senter for nærskipsfart.

Han trekker fram Biltema som et godt eksempel.

– Biltema er ett av få selskaper som også satser på sjøtransport på så lokalt nivå, det vil si 500-1000 kilometer, sier Haram.

Varene til Biltemas kystnære butikker og varehus i Norge kommer med båt direkte fra hovedlageret i Halmstad i Sør-Sverige.

– Sjøveien gir en stor miljøgevinst. Hvis disse varene skulle gått på lastebil, ville CO2-utslippene ha vært seks ganger så store, sier fraktsjef Patrik Arvidsson i Biltema.

Miljøgevinsten ligger i at båter frakter mye mer per tur. I år regner Biltema med å ha erstattet cirka 600 trailere med 50 båtavganger. Båtene tar også med seg varer fra andre aktører.

Sjøens rykte
I Europa er trailertrafikken et enda større problem enn i Norge. EUs transportministre varsler at det skal innføres en grønn skatt på tungtransport, men det blir trolig opp til hvert enkelt land å innføre den.

Her hjemme tas det grep for å gjøre alternativene til lastebil mer attraktive. I statsbudsjettet for 2010 ble for eksempel havnesikkerhetsavgiften fjernet og kystavgiften redusert. I neste års budsjett er det foreslått å redusere kystavgiften ytterligere, fra 30 til 20 prosent.

Dessuten må omdømmet til sjøtransporten forbedres, mener Nærings- og handelsdepartementet.

– Mange som skal sende varer er uvant med sjøveien og tror at den ikke er rask og pålitelig nok, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt.

Flere fordeler
Biltema ser flere fordeler med skipsfrakt.

– På havet er det ingen trafikkork eller glatte veier, derfor kommer leveransene fram på forventet tidspunkt. Å ha flere containere stående på havna, innebærer også større fleksibilitet. Butikken slipper å håndtere 60-70 paller på en gang, sier Patrik Arvidsson i Biltema.

Han påpeker at faren for innbrudd er mindre i en container på skip eller i havn enn i en nattparkert trailer. Språkproblemene er færre med båttransport. Transporten skaper også arbeidsplasser lokalt.

– Veistandarden i Norge er ofte diskutert. I motsetning til veiene trenger ikke havet vedlikehold, sier Patrik Arvidsson.