Etter en nedgang under finanskrisen, øker trailertettheten på norske veier igjen. Siden februar har det vært en betydelig vekst, viser vegtrafikkindeksen til Statens vegvesen.
I august og september økte trafikken av tunge kjøretøyer med henholdsvis 3,5 og 4,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I juni var veksten 5,1 prosent.
– I Norge øker importen av gods fra fjerne strøk, og varene kommer i stor grad i containere til de store havnene i Europa. Derfra fraktes containere som regel med bil og bane, mens sjøtransporten har tapt markedsandeler de senere årene, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt i Nærings- og handelsdepartementet.
Han sier det er uttalt ønske at båt og bane skal ta mer av økningen i godstransporten.
Fra bil til båt
– Det er på de mellomlange transportetappene det er størst vekstmuligheter for sjøtransport, sier Hans Kristian Haram i Norsk senter for nærskipsfart.
Han trekker fram Biltema som et godt eksempel.
– Biltema er ett av få selskaper som også satser på sjøtransport på så lokalt nivå, det vil si 500-1000 kilometer, sier Haram.
Varene til Biltemas kystnære butikker og varehus i Norge kommer med båt direkte fra hovedlageret i Halmstad i Sør-Sverige.
– Sjøveien gir en stor miljøgevinst. Hvis disse varene skulle gått på lastebil, ville CO2-utslippene ha vært seks ganger så store, sier fraktsjef Patrik Arvidsson i Biltema.
Miljøgevinsten ligger i at båter frakter mye mer per tur. I år regner Biltema med å ha erstattet cirka 600 trailere med 50 båtavganger. Båtene tar også med seg varer fra andre aktører.
Sjøens rykte
I Europa er trailertrafikken et enda større problem enn i Norge. EUs transportministre varsler at det skal innføres en grønn skatt på tungtransport, men det blir trolig opp til hvert enkelt land å innføre den.
Her hjemme tas det grep for å gjøre alternativene til lastebil mer attraktive. I statsbudsjettet for 2010 ble for eksempel havnesikkerhetsavgiften fjernet og kystavgiften redusert. I neste års budsjett er det foreslått å redusere kystavgiften ytterligere, fra 30 til 20 prosent.
Dessuten må omdømmet til sjøtransporten forbedres, mener Nærings- og handelsdepartementet.
– Mange som skal sende varer er uvant med sjøveien og tror at den ikke er rask og pålitelig nok, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt.
Flere fordeler
Biltema ser flere fordeler med skipsfrakt.
– På havet er det ingen trafikkork eller glatte veier, derfor kommer leveransene fram på forventet tidspunkt. Å ha flere containere stående på havna, innebærer også større fleksibilitet. Butikken slipper å håndtere 60-70 paller på en gang, sier Patrik Arvidsson i Biltema.
Han påpeker at faren for innbrudd er mindre i en container på skip eller i havn enn i en nattparkert trailer. Språkproblemene er færre med båttransport. Transporten skaper også arbeidsplasser lokalt.
– Veistandarden i Norge er ofte diskutert. I motsetning til veiene trenger ikke havet vedlikehold, sier Patrik Arvidsson.
- Nøkkelord
- Transport / Bil