Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Flere trailere i trafikken

Publisert: 19.11.2010 07:50. Sist endret: 27.11.2013 19:14.

Tungtransporten på norske veier øker igjen, viser tellinger. Flere varer bør sendes sjøveien, mener Næringsdepartementet.

  • 47 konkurser i uke 15

  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert

  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020

  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 47 konkurser i uke 15
  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert
  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020
  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di
  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Etter en nedgang under finanskrisen, øker trailertettheten på norske veier igjen. Siden februar har det vært en betydelig vekst, viser vegtrafikkindeksen til Statens vegvesen.

I august og september økte trafikken av tunge kjøretøyer med henholdsvis 3,5 og 4,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I juni var veksten 5,1 prosent.

– I Norge øker importen av gods fra fjerne strøk, og varene kommer i stor grad i containere til de store havnene i Europa. Derfra fraktes containere som regel med bil og bane, mens sjøtransporten har tapt markedsandeler de senere årene, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt i Nærings- og handelsdepartementet.

Han sier det er uttalt ønske at båt og bane skal ta mer av økningen i godstransporten.

Fra bil til båt
– Det er på de mellomlange transportetappene det er størst vekstmuligheter for sjøtransport, sier Hans Kristian Haram i Norsk senter for nærskipsfart.

Han trekker fram Biltema som et godt eksempel.

– Biltema er ett av få selskaper som også satser på sjøtransport på så lokalt nivå, det vil si 500-1000 kilometer, sier Haram.

Varene til Biltemas kystnære butikker og varehus i Norge kommer med båt direkte fra hovedlageret i Halmstad i Sør-Sverige.

– Sjøveien gir en stor miljøgevinst. Hvis disse varene skulle gått på lastebil, ville CO2-utslippene ha vært seks ganger så store, sier fraktsjef Patrik Arvidsson i Biltema.

Miljøgevinsten ligger i at båter frakter mye mer per tur. I år regner Biltema med å ha erstattet cirka 600 trailere med 50 båtavganger. Båtene tar også med seg varer fra andre aktører.

Sjøens rykte
I Europa er trailertrafikken et enda større problem enn i Norge. EUs transportministre varsler at det skal innføres en grønn skatt på tungtransport, men det blir trolig opp til hvert enkelt land å innføre den.

Her hjemme tas det grep for å gjøre alternativene til lastebil mer attraktive. I statsbudsjettet for 2010 ble for eksempel havnesikkerhetsavgiften fjernet og kystavgiften redusert. I neste års budsjett er det foreslått å redusere kystavgiften ytterligere, fra 30 til 20 prosent.

Dessuten må omdømmet til sjøtransporten forbedres, mener Nærings- og handelsdepartementet.

– Mange som skal sende varer er uvant med sjøveien og tror at den ikke er rask og pålitelig nok, sier statssekretær Pål-Julius Skogholt.

Flere fordeler
Biltema ser flere fordeler med skipsfrakt.

– På havet er det ingen trafikkork eller glatte veier, derfor kommer leveransene fram på forventet tidspunkt. Å ha flere containere stående på havna, innebærer også større fleksibilitet. Butikken slipper å håndtere 60-70 paller på en gang, sier Patrik Arvidsson i Biltema.

Han påpeker at faren for innbrudd er mindre i en container på skip eller i havn enn i en nattparkert trailer. Språkproblemene er færre med båttransport. Transporten skaper også arbeidsplasser lokalt.

– Veistandarden i Norge er ofte diskutert. I motsetning til veiene trenger ikke havet vedlikehold, sier Patrik Arvidsson.

Nøkkelord:

Transport / Bil
 

47 konkurser i uke 15

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

 

Her leveres koronatest som underentreprise

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen