Klimavennlig transportpolitikk

Transportsektoren er en av de største bidragsyterne til den globale klimakrisa. Det har vært en kraftig vekst i klimagassutslippene innenfor sektoren de siste tiårene, og den står nå for nær en tredjedel av utslippene innenlands.

Anne Marit Bjørnflaten

Stortingsrepresentant for Arbeiderrpartiet. Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, MajaTeknobygg

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Ketil Lyng, BNL

Steinar Gullvåg, Ap

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Øyvind Halleraker, Høyre

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

I de større byene for halvparten. Det betyr at samferdselspolitikken må bli mer klimavennlig. Derfor reiser den rødgrønne transportfraksjonen denne uka til Sverige for blant annet å lære av Stockholm, der de har lykkes i å redusere trafikken betydelig.

Den rødgrønne regjeringa tar klimautfordringene fra transportsektoren svært seriøst, og er allerede i ferd med å gjennomføre en rekke tiltak for å få utslippene ned:

• Vi har tredobla investeringene i jernbanen siden vi overtok etter Bondevik II, og vi utreder lyntog

• Vi har tredobla den statlige støtten til kollektivtransport i de største byene

• Inngått 4-årige avtaler om redusert biltrafikk i Trondheim, Kristiansand og Buskerudbyen

• Vi gjennomfører en omlegging av bilavgiftene som allerede har resultert i en mer grønn bilpark, og vi stiller tydelige omsettingskrav til biodrivstoff, og at drivstoffet skal være miljøriktig.

• Vi styrker sjøtrafikken med sikrere skipsleier, bedre havner og utjevning av avgifter mellom sjø og vei.

Vi gjennomfører en helhetlig samferdselspolitikk der vi satser på jernbane, kollektivtransport og redusert bilbruk i de store byene, mens vi bygger veier i distriktene der det ikke er andre alternativer. Blant annet som følge av disse iverksatte tiltakene, er vekstprognosen for utslipp fra veitrafikk justert ned fra 30 – 40% i 2020, til under 20%.

Reduserte klimautslipp er den viktigste gevinsten av denne satsinga, men det er også bra for næringslivet. Redusert biltrafikk i byene gir bedre fremkommelighet for godstrafikken. Dette har næringslivets aktører skjønt, og NHO og Lastebileierforeningen er regjeringas allierte i spørsmålet om begrensning av bilbruken og støtter blant annet køprising.

Vi har store ambisjoner om å bygge ut infrastrukturen betydelig. I budsjettforslaget for neste år som snart skal behandles av Stortinget, legger vi opp til å stoppe forfallet på norske veier i 2011. Vi setter i gang med flere store investeringsprosjekter på bane og på vei. Vi er i tett dialog med aktørene om hvordan vi kan få mer gods over på bane og kjøl. Og vi jobber med klimautfordringene, også det i tett dialog med aktørene. Dette viser betydningen av å tenke helhetlig i forhold til samferdselspolitikken.