Anne Marit Bjørnflaten
Stortingsrepresentant for Arbeiderrpartiet. Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg
Petter Eiken, Skanska
Steinar Gullvåg, AP
Morten Christiansen, MajaTeknobygg
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Ketil Lyng, BNL
Steinar Gullvåg, Ap
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
I de større byene for halvparten. Det betyr at samferdselspolitikken må bli mer klimavennlig. Derfor reiser den rødgrønne transportfraksjonen denne uka til Sverige for blant annet å lære av Stockholm, der de har lykkes i å redusere trafikken betydelig.
Den rødgrønne regjeringa tar klimautfordringene fra transportsektoren svært seriøst, og er allerede i ferd med å gjennomføre en rekke tiltak for å få utslippene ned:
• Vi har tredobla investeringene i jernbanen siden vi overtok etter Bondevik II, og vi utreder lyntog
• Vi har tredobla den statlige støtten til kollektivtransport i de største byene
• Inngått 4-årige avtaler om redusert biltrafikk i Trondheim, Kristiansand og Buskerudbyen
• Vi gjennomfører en omlegging av bilavgiftene som allerede har resultert i en mer grønn bilpark, og vi stiller tydelige omsettingskrav til biodrivstoff, og at drivstoffet skal være miljøriktig.
• Vi styrker sjøtrafikken med sikrere skipsleier, bedre havner og utjevning av avgifter mellom sjø og vei.
Vi gjennomfører en helhetlig samferdselspolitikk der vi satser på jernbane, kollektivtransport og redusert bilbruk i de store byene, mens vi bygger veier i distriktene der det ikke er andre alternativer. Blant annet som følge av disse iverksatte tiltakene, er vekstprognosen for utslipp fra veitrafikk justert ned fra 30 – 40% i 2020, til under 20%.
Reduserte klimautslipp er den viktigste gevinsten av denne satsinga, men det er også bra for næringslivet. Redusert biltrafikk i byene gir bedre fremkommelighet for godstrafikken. Dette har næringslivets aktører skjønt, og NHO og Lastebileierforeningen er regjeringas allierte i spørsmålet om begrensning av bilbruken og støtter blant annet køprising.
Vi har store ambisjoner om å bygge ut infrastrukturen betydelig. I budsjettforslaget for neste år som snart skal behandles av Stortinget, legger vi opp til å stoppe forfallet på norske veier i 2011. Vi setter i gang med flere store investeringsprosjekter på bane og på vei. Vi er i tett dialog med aktørene om hvordan vi kan få mer gods over på bane og kjøl. Og vi jobber med klimautfordringene, også det i tett dialog med aktørene. Dette viser betydningen av å tenke helhetlig i forhold til samferdselspolitikken.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer