Vi vet at det er tøffe diskusjoner både innad i vegvesenet og blant de entreprenørene (som har vedlikeholdskontraktene på vei) om bruk av salt. Dette er en helt nødvendig diskusjon. Skal man salte må det være en bevisst handling. Det bør også være et mål at man reduserer saltbruken fra de 201 000 tonn veisalt som årlig brukes i Norge. Håpet er at vegvesenets eget program Salt SMART kan gi resultater.
En annen sak er at vegvesenet må ta et internt oppgjør med seg selv vedrørende alle skadene saltet har på vegetasjon. Da tenker vi spesielt på mange av de beplantninger vegvesenet gjør langs veiene. I de siste årene er det mange steder blitt flotte parker i rundkjøringer og langs mange veistrekninger. Men da må de i vegvesenet som beskriver beplantningene, unngå å bruke trær, busker og planter som er veldig ømtålig for salt. Vi har sett en del grelle eksempler på at mangel på kunnskap har ført til katastrofale resultater.
Selvsagt er det også mange andre skadevirkninger som skyldes saltet. Men så lenge saltet redder liv er det uansett det viktigste.
- Nøkkelord
- Leder