Fylkesmannen litt treg

Ordførere og rådmenn er fornøyde med sine fylkesmenn, men synes byggesaker tar for lang tid.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet har bedt de øverste lederne i kommunene sette karakter på fylkesmennenes innsats.

På en skala fra 1 til 6, blir gjennomsnittsresultatet 4,4 på spørsmål om hvor godt de løser oppgavene sine. Dette, kombinert med at Fylkesmannen nyter stor tillit, er departementet fornøyd med.

– Når 82 prosent av dem som har svart, mener at kommunikasjonen med Fylkesmannen er preget av åpenhet og tillit, har vi et solid fundament å bygge videre på. Det gode resultatet bekrefter Fylkesmannens viktige rolle, sier statsråd Rigmor Aasrud (Ap).

Verre blir det når kommunene skal svare spesifikt på hva de synes om innsatsen i plan- og byggesaker. Ifølge kommunene er dette det største problemområdet, og hele tre av fire ser for seg fremtidige utfordringer på dette feltet. På direkte spørsmål om hvor fornøyd de er med behandlingstiden, scorer fylkesmennene bare 3,6.

Dette er ikke overraskende. I slike saker vil Fylkesmannen ofte måtte veie nasjonale mot lokale interesser, og da er det ikke alltid man faller ned på kommunens syn, sier Aasrud.