God løsning Oslo Ski

Vi er svært glade for at størstedelen av det nye dobbelsporet på den 22 kilometer lange strekningen Oslo S – Ski skal bygges med én sammenhengende tunnel, med to atskilte løp. Dette er en fremtidsrettet løsning som også løser mange av de konfliktområder om veien skulle ha gått i dagen.

Den nye tunnelen får en lengde på om lag 19 kilometer og vil bli Norges lengste jernbanetunnel. Det nye dobbelsporet skal også tilpasses en eventuell framtidig høyfartsbane fra Oslo og mot Gøteborg og København, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet har nå fastsatt programmet for den videre planleggingen av nytt dobbeltspor Oslo S - Ski, ”Follobanen”. Planprogrammet legger føringer for hvilke traséalternativer og løsninger som skal utredes videre. Godkjenningen er skjedd i samarbeid med Miljøverndepartementet.

Det er nå viktig at Jernbaneverket fortsetter det gode samarbeidet med de berørte kommunene også i den videre planprosessen, slik at man dermed er sikret god lokal medvirkning i hele plan- og anleggsfasen. I tillegg er det viktig at Jernbaneverket på et så tidlig stadium som mulig også samarbeider med norske rådgivere og entreprenører som selvsagt er kapabel til å ta en slik utfordring.

Ellers gjentar vi en av våre kjepphester – nemlig om at det snarest også bør bygges en ny Oslotunnel for jernbane. Det er den eneste farbare løsningen om det ikke skal bli totalt kaos i togtrafikken i Oslo-området i fremtiden.