Sliter med kapasitet og priskonkurranse

SAS-trafikken i Norge er fortsatt preget av stor kapasitet i markedet og priskonkurranse.

Konsernet offentliggjør ikke lenger resultatet av sin drift i Norge etter at flytrafikken her er blitt en del av virksomheten til Scandinavian Airlines. Bare konsernresultatet blir nå offentliggjort. Dermed får ikke offentligheten lenger rede på hvilken del av SAS’ hjemmemarkeder som gjør det bra og hvilket som gjør det dårlig.

Men Sture Stølen, som er sjef for avdelingen Investor Relations ved hovedkontoret i Stockholm, legger overfor NTB ikke skjul på at i Norge – ett av de viktigste markedene for flyselskapet – sliter man i motvind. Hovedårsaken er den store kapasiteten i markedet og priskonkurranse – særlig på innenriksstrekningene.

– Norge er det tøffeste markedet for SAS i dag, og dette har jo naturligvis påvirket lønnsomheten i Norge, sier Stølen.

Blant utfordringene som må prioriteres, trekker Stølen fram tre: Norge må ta sin del for å kunne sluttføre programmet for kostnadsbesparinger, hindre at yielden – inntekten per passasjer – går ned som følge av den harde konkurransen, og dessuten starte en forsiktig ekspansjon i markedet.

– Det kan bety nye ruter ut ifra Norge, antyder Sture Stølen.