Et kvantesprang

For dem av oss som har skrevet om samferdselsspørsmål i en årrekke, var dagen 14. juni en god dag på jobben. Vi vil berømme Statens vegvesen for den åpenheten og den positiviteten som ble demonstrert på det informasjonsmøtet vegvesen hadde i Vegdirektoratet med entreprenørene vedrørende utbygging av E6 i Helgeland. Her ble det foreslått en utbyggingsløsning som må være som musikk i ørene til dem som ønsker mer effektiv veibygging. Veiutviklings-kontrakter er det nye musikkutrykket.

Bjørn Erik Selnes innledet ballet – og Stein Johnny Johansen fortsatte med sine tanker om hvordan vegvesen vil gjennomføre denne store utbyggingen. E6 gjennom Helgeland er på mange måter en sammenhengende katastrofe. Årlig dør 2 – 3 mennesker i trafikken. Det er en rekke trafikkulykker med personskade og store materielle skader, og langtransportsjåførene sier at de mer en to/tredobler drivstoff-forbruket når man kjører denne strekningen, som er på 260 km (fra Trøndelagsgrensen til Saltfjellet). Veien er over store områder kun flikket på de siste årene.

Totalt vil det koste 3,9 milliarder kroner å få skikkelig vei gjennom denne del av Nordland. En helt ny veistrekning til vel 1,1 milliarder blir trukket ut som en egen sak, men resten vil vegvesenet gjennomføre etter helt nye kontraktsmodeller. Man vil i utgangspunktet ha så få kontrakter som mulig for å få mest mulig sammenhengende drift. Dette blir en kombinasjon av en bompengevei og en vei finansiert over statsbudsjettet. Men i stedet for å velge en tradisjonell gjennomføringsmodell med anbud og stykkevis utbygging, vil vegvesenet ha et opplegg hvor både drift, vedlikehold og utbygging samles i en og samme kontrakt (veiutviklingskontrakt).

Slutter Stortinget seg til det moderne tankesettet som er kommet inn i vegvesenet (det vil forhåpentligvis skje en avklaring i Stortinget våren 2011), kan man være i arbeid året etter. Totalt vil 2,8 milliarder kroner bli finansiert via statsbudsjettet, mens 1 120 millioner kroner finansieres via bompenger. Det blir seks bompengestasjoner – og nedbetalingstiden blir 18 år.

Det enestående med dette opplegget er at vegvesenet i god tid nå setter seg ned med entreprenørene for å finne ut hvordan en slik utbygging best skal skje. Det er også varslet stor åpenhet gjennom hele behandlingen. Her har man tatt mye av det beste ut fra OPS-modellen – og man er veldig opptatt å få mest mulig vei for de pengene som brukes. Det at man trekker entreprenørene tidlig inn, vil forhåpentligvis også medføre at entreprenørene kan komme med innspill og alternative løsninger som vi vet vil gjøre prosjektet bedre. Man må selvsagt hele tiden passe på at ingen entreprenør blir forfordelt, og man må passe på at man har reell konkurranse.

Ellers er vi opptatt av at selve anbudsprosessen blir slik at den ikke koster skjorta. I OPS-prosjektene har anbudsprosessen kostet entreprenørene ti-talls millioner kroner – og det er sure penger for dem som taper. Dette er heller ikke særlig samfunnsgagnlig. Det må være mulig å finne andre og bedre modeller for dette, men dette er også en av de sakene vegvesenet gjerne vil diskutere.

På møtte kom det flere innspill fra entreprenørene. Disse vil bli tatt med i den videre behandling – og man åpner for at det også skal komme flere innspill i prosessen som nå er startet.

Blir dette en suksess er vi overbevist om at modellen må brukes mange steder. Det vil glede folk i hele landet. Byggenæringen vil opplagt ta utfordringene.

Ja, det er faktisk grunnlag for å flagge litt denne dagen. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen har fått en energisk stab rundt seg som tenker nytt. Det er bra for landet.

Byggeindustrien var til stede med to fra redaksjonen. Vi vil følge opp på bygg.no og i neste utgave av Byggeindustrien.