Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jernbane og fremtiden

Publisert: 18.01.2010 08:55. Sist endret: 27.11.2013 19:22.

Torsdag forrige uke var det en spennende TV-debatt om jernbanen og dens fremtid. Utgangspunktet var pendlerens krav om å få slippe stadig forsinkelser og innstilte tog.

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorLiv Kari Skudal Hansteen

Liv Kari Skudal Hansteen
 

Adm. direktør RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening)

Ikke mulig å gjøre mer?

Debatten om jernbanen ble sendt direkte på NRK og i panelet satt blant annet jernbanedirektør Elisabeth Enger, samferdselsministeren Magnhild Meltveit Kleppa, lederen for NSB Persontog Stein Nilsen, lederen for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide.

Jernbanedirektøren ble kritisert fra flere hold, men valgte å imøtekomme kritikken ved å peke på noen som ikke var invitert inn i debatten, nemlig rådgivingsselskapene. I følge jernbanedirektøren hadde nemlig Jernbaneverket fått bevilget nok penger. Hun mente det ikke var mulig å gjøre mer fordi det var for lite kapasitet i rådgiverbransjen.

Jernbaneverket har ikke tatt ansvar underveis

For å forstå hva Jernbanedirektøren sier og ikke sier, la oss begynne med det formelle. En av arbeidsoppgavene som står i ”Instruksen for Jernbaneverket” er å ivareta og utvikle nødvendig jernbanekompetanse. Det er altså Jernbaneverket selv som har ansvar for at det utvikles nødvendig kompetanse.

La oss deretter se på hva som faktisk har skjedd. Jo, siden tidlig på 90-tallet som er rett etter at den store planen om dobbeltspor i Inter City- triangelet (Lillehammer, Skien, Halden) nærmest falt død, har etterspørselen etter jernbanekompetanse i Norge ligget på et lavt nivå. I realiteten gjensto bare noen få parseller som var realistisk å gjennomføre, noen enkeltplaner om et kryssingsspor her og et der, og noen få stasjonsforbedringsprosjekter. Dette har ikke gitt grunnlag for at rådgiverne har kunnet bygge seg opp innen dette fagområdet.

At markedet nå ikke står helt klare til å rykke ut til et betydelig større leveransenivå burde derfor ikke være overraskende for Jernbaneverket. Det kritikkverdige er at Jernbaneverket ikke har tatt et betydelig større ansvar underveis for at kompetanse og kapasitet innen jernbanefaget ble bygget opp.

Konkurranse om tilbud

Min påstand er at selv om behovet er stort, er ikke rådgivningskapasiteten helt sprengt. Som et eksempel vil jeg vise til tre store tilbudsforespørsler innen rådgivning som gikk ut fra Jernbaneverket nå i høst til titalls millioner for parsellen Farriseidet- Porsgrunn. Hadde kapasiteten vært sprengt, ville ikke Jernbaneverket fått inn et eneste tilbud, men det fikk de.

Flere av RIF firmaene kunne bidra enten ved å utnytte ressursene her hjemme eller fordi de også kunne hente inn ressurser fra sine øvrige selskap. Dette er ikke et resultat av Jernbaneverkets egen innsats, men delvis et resultat av en utvikling der flere av rådgivingsselskapene også har søsterselskaper enten i Norden, Europa eller resten av verden.

Allikevel, la meg ikke dvele for mye ved det som har skjedd og hvem som har rett. Det viktigste er jo å se på behovet og hva vi i felleskap kan gjøre fremover.

Foreløpige konklusjoner fra ”State of the Nation”

For at jernbanen skal bidra til å oppfylle målsettingene for transportsektoren, må jernbanen være konkurransedyktig. Jernbanens konkurranseevne er avhengig av en rekke forhold; herunder økonomisk utvikling, bevilgningsnivå, rammevilkår for egen virksomhet og for andre aktører i transportsektoren, arealutvikling, tilgang på kompetanse og ikke minst hvordan ressursene som bevilges faktisk utnyttes.

RIF utarbeider i disse dager ”State of the Nation” med en betydelig dugnadsinnsats fra alle de største RIF- firmaene; Norconsult, Multiconsult, Rambøll, Sweco, Cowi og Asplan Viak. Rapporten som vil bli lagt frem på årets Byggedager 10. mars, evaluerer dagens tilstand, tendens og fremtidsikring av både offentlige bygg, infrastruktur og energi. Den kritiske situasjonen for jernbanen bekreftes og forsterkes gjennom foreløpige konklusjoner fra State of the Nation.

Bevilgningene som ligger inne i Nasjonal Transportplan vil ikke være tilstrekelige for å sikre jernbanens funksjonalitet og for å møte målsettingene for jernbanesektoren når det gjelder effektivitet, tilgjengelighet , sikkerhet og miljø på lang sikt. Framtidssikring av jernbanen vil kreve et betydelig økt bevilgningsnivå til investeringer, drift, vedlikehold og finansieringsmodeller som gir større forutsigbarhet og raskere framdrift. Det er behov for å se på rammevilkårene for sektorene slik at de bygges på prinsipper som gir best mulig utnyttelse av transportsystemet.

RIF oppfordrer Jernbanedirektøren til dialog

RIFs råd til Jernbanedirektøren er først og fremst å se dagens ressurser og hvordan disse kan utnyttes bedre. I den sammenheng vil det være naturlig å se på følgende:

X Selve anskaffelsesprosessen og gjennomføringsmodellen

X Tilbud, kontraktsvilkår og honorarform

X Muligheten for større prosjekter

X Hvordan bidra til mindre byråkrati

RIF oppfordrer Jernbanedirektøren til å møte og gå i dialog med næringen og bransjeforeningene. Vi har både viljen og kompetansen som skal til for finne gode løsninger som kan øke kapasiteten innen jernbaneplanlegging, prosjektering, drifting og vedlikehold både på kort og lang sikt. Vi ser frem til et samarbeid!

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen