Vi vil berømme samarbeidet mellom Barne- og likestillingsdepartementet, Forbrukerrådet, Husbanken og Byggenæringens Landsforening som har gitt denne løsningen.
– Dette er et av mange tiltak BNL har vært initiativtaker til alene eller sammen med andre, for å få bukt med useriøse aktører i markedet, sier direktør Audun Lågøyr i BNL.
Forbrukerrådet mottar over 5000 henvendelser årlig fra forbrukere i forbindelse med bygge- og oppussingsarbeider. Halvparten av tvistene gjelder ting som kunne vært regulert i skriftlige avtaler.
– Det må bli mer skriftelighet i bransjen. Det er altfor lite bruk av kontrakter, sier avdelingsdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.
Mange har opp gjennom tidene brukt useriøse handverkere. I utgangspunktet har man fått en billig løsning, men i svært mange tilfeller er dette blitt dyrekjøpte erfaringer. Mange har handlet svart for å slippe moms og skatt. Dessverre er det alt for mange blåøyde, dumsnille nordmenn som har latt seg utnytte. Det angrer mange på i dag.
Vårt råd er – hold dere til kvalifiserte fagfolk og bedrifter. Et kvalitetsstempel er om bedriften er med i BNL eller ikke. Men uansett må man ha skriftlige kontrakter før man setter i gang med omfattende arbeider. Ellers kan det bli dyrt – svært dyrt.
Kontraktene vil bli å finne på www.bnl.no
- Nøkkelord
- Leder