Regjeringen sakker akterut fra start

Høyre mener problemene og manglene innenfor samferdselssektoren over mange år har blitt så alvorlige og omfattende at betydelig nytenkning og nye løsninger er nødvendig.

Øyvind Halleraker

Stortingsrepresentant for Høyre.

Sitter i Transport og kommmunikasjonskomitéen.

Andre gjestekommentatorer

Sven Christian Ulvatne, BackeGruppen

Ketil Lyng, BNL

Per Sandberg

Steinar Gullvåg (A)

Øyvind Kvaal

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Petter Eiken, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Pål Egil Rønn, AF gruppen

Jon Sandnes, EBA

Petter Moe, NCC

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal (Belief)

På tross av ledig kapasitet innen bygg- og anleggssektoren evner ikke Regjeringen å oppfylle Stortingets ambisjoner i Nasjonal Transportplan (NTP). I forslaget til statsbudsjett er det satt av 2,5 mrd. mindre til investeringer og vedlikehold enn vedtatt under behandlingen av NTP i våres.

De store etterslepene på drift og investeringer innen samferdselssektoren påfører næringslivet store kostnader og kompliserer hverdagen for folk flest.

Bedre veistandard

Veibygging er både god distriktspolitikk og god nærings¬politikk. Den statlige andelen av vei¬-investeringene må økes. Høyre ønsker å følge opp vedtatte investeringer i NTP. I tillegg er det nødvendig å etablere et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner til samferdselsformål for å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av vei- og jernbanenettet. Den årlige avkastningen skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger, og benyttes til å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av vei- og jernbanenettet.

Vei og jernbane dobbelt så raskt

Det haster med å få bygget ut det norske vei- og jernbanenettet. Vi trenger bedre fremkommelighet, sikrere veier og kortere reisetider over hele landet.

Høyre er opptatt av å finne nye løsninger som kan gi raskere og mer rasjonell utbygging, drift og vedlikehold av anlegg innenfor samferdselssektoren. Erfaringene fra de første OPS-prosjektene som er fullført er så gode, bl.a. med halvert byggetid og bedre kostnadskontroll, at modellen bør videreføres på egnede strekninger innenfor vei- og jernbaneutbygginger. Av uforståelige grunner har Regjeringen sagt nei til bruk an OPS som finansieringsform.

Høyre ønsker at det igangsettes 3-5 nye OPS-prosjekter årlig, for å få bygget mange lange veistrekninger på halve tiden av det som er vanlig.

Moderne krav til kvalitet, service og tilbud krever at statens organisering av sine ansvarsområder også innen kollektivsystemet er så hensiktsmessig og effektivt som mulig. Vi vil ta i bruk prosjektfinansiering og OPS på bygging av nye dobbeltspor – og utvikle Intercity triangelet.

Bedre kollektivløsninger

Gode kollektivløsninger er viktig både for miljøet og for et smidig transportsystem. Vi mener det er nødvendig med en sterkere satsing på kollektivtrafikk i de store byene, for å redusere bilbruk og øke kollektivandelen. Derfor ønsker Høyre en økning i bevilgningen til belønningsordningen i byene med 100 mill kroner i 2010.

For å bidra til gode incentiver for reduksjon i biltrafikk ønsker Høyre også at statsbudsjettet på sikt sikrer 3 milliarder over 10 år til investering i separate kollektivtraséer og bybaner.

Dersom komplette utredninger viser at det er lønnsomt å drive høyhastighetstog i Norge, bør vi investere i dette. Det bør snarest gjøres en grundig konseptutvalg-utredning av et høyhastighetsnett i Sør-Norge med grener mot Stockholm og København.

Høyre har langt større ambisjoner enn regjeringen i denne saken, som tilsynelatende sleper bena etter seg etter påtrykk fra Høyre.