Vil gjøre fjordarmer i Sogn til nasjonale turistveier

Ferjesamband på Nærøyfjorden og Fjærlandsfjorden bør få status som nasjonale turistveier, foreslår en arbeidsgruppe innen turistnæringen i Sogn og Fjordane.

Fakta om planlagte turistveier i Sogn

* Gaularfjellet mellom Førde og Balestrand, og Aurlandsfjellet mellom Aurland og Lærdal er blant de norske veistrekningene som etter planen skal få status som nasjonale turistveier innen 2015-2016.

* En arbeidsgruppe innen reiselivsnæringen i Sogn og Fjordane foreslår at ferjeruter på Fjærlandsfjorden og mellom Lærdal og Gudvangen i Nærøyfjorden skal bli utpekt som deler av de to nasjonale turistveiene, og dermed gjenopprettes som offentlige ferjestrekninger.

* Ferjestrekningene Balestrand-Fjærland og Lærdal-Gudvangen er ikke lenger en del av riksveinettet etter at Fjærland fikk veiforbindelse og etter at Lærdalstunnelen og Aurlandstunnelen ble åpnet.

* Forslaget om å gjøre ferjestrekningene til deler av de nasjonale turistveiene er at Fjord 1 Fylkesbaatane av økonomiske grunner ikke lenger vil opprettholde ferjerutene på kommersiell basis i perioden fra 1. mai til 30. september.

Arbeidsgruppe for båtruter på Sognefjorden har sendt søknad til Samferdselsdepartementet om at Balestrand-Fjærland og Gudvangen-Lærdal blir gjenopprettet som offentlige ferjestrekninger. Samtidig blir det argumentert for at de to ferjestrekningene blir utpekt som deler av to planlagte nasjonale turistveier, henholdsvis Gaularfjellet og Aurlandsfjellet.

Bilferjerutene på Fjærlandsfjorden og mellom Gudvangen og Lærdal ble avviklet som riksveisamband i 1994 og 2000 i forbindelse med åpningen av nye veier. Siden har det på begge strekningene vært drevet kommersielle ruter i perioden fra 1. mai til 30. september.

Ulønnsom rutedrift

Arbeidsgruppe for båtruter på Sognefjorden opplyser i søknaden til Samferdselsdepartementet at Fjord 1 Fylkesbaatane ikke lenger kan tilby rutedrift i hele denne perioden på grunn av negativt driftsresultat. Dette er bakgrunnen for at reiselivsnæringen vil gjenopprette rutene som deler av det offentlige veinettet.

I et vedlegg til søknaden blir det opplyst at Fjord 1 ikke lenger vil drive ferje på Fjærlandsfjorden på kommersiell basis, og at selskapet bare vil drive i tre måneder mellom Lærdal og Gudvangen i Nærøyfjorden. Årsaken er at underskuddet på de to kommersielle rutene hevdes å være på cirka 10 millioner kroner.

Internasjonale attraksjoner

Arbeidsgruppen argumenterer med at opplevelsene på de planlagte nasjonale turistveiene Gaularfjellet og Aurlandsfjellet kan forsterkes ved å utvide turistveiene til også å omfatte ferjeruter på Fjærlandsfjorden og Nærøyfjorden.

Andre argumenter er at Nærøyfjorden er verdensarvområde og «den mest dramatiske» av sidearmene til Sognefjorden – og at på Fjærlandsfjorden kommer turistene helt inn til foten av Jostedalsbreen.

Reetablering av offentlige ferjeruter på de to fjordene vil gi turistveiene økt verdi som internasjonale attraksjoner, blir det hevdet.