Setter byggefeil på dagsorden

Forbrukerrådet stiller med boligekspert i TV3-programmet Bygg og bedrag.

–Dette gir oss muligheten til å spre rettighetsinformasjon til mange forbrukere som skal bygge-, kjøpe ny- eller pusse opp bolig, sier regiondirektør og kommentator Roger Helde.

- I mange av sakene vil vi se at det dessverre er forbrukerne selv som må sørge for at bedriftene de kjøper tjenester av er kompetente og seriøse nok til jobben de skal gjøre, sier Roger Helde.

- I vår forbrukerveiledning har vi laget en sjekkliste som vi anbefaler alle forbrukere som skal pusse opp å se nærmere på før de bestiller håndverkertjenester, ett av punktene vi har fremhevet er å sjekke referanser, sier Roger Helde

Forbrukerrådet og Byggekostnadsprogrammet har som en del av arbeidet for å få ned antall byggefeil utarbeidet egne boligsider på forbrukerportalen. Her er det blant annet nyttige sjekklister for alle som skal bygge bolig, kjøpe ny bolig eller pusse opp, sier Roger Helde.

Unngå forhåndsbetaling

- Du bør ikke betale for tjenesten på forskudd. Skulle man havne i en situasjon hvor håndverkeren har utført dårlig arbeid, viser det seg at reklamasjonsprosessen er enklere å gjennomføre når forbrukeren har mulighet til å holde deler av kjøpesummen tilbake. Alternativet er å betale underveis for det arbeidet som er gjort, sier Roger Helde.

Bruk kontrakt

Forbrukerrådet gjennomførte en undersøkelse basert på 600 henvendelser til Forbrukerrådet i januar og februar 2009 fra forbrukere som har pusset opp bolig. Nær 50 % av henvendelsene omhandlet forhold som kan avtales skriftlig.

- Mange av disse konfliktene kunne vært unngått om partene hadde brukt skriftlige kontrakter. Muntlige avtaler skal ned på papiret, og om ikke håndverkeren vil skrive kontrakt bør du finne en annen, sier Roger Helde.

Feil og mangler

Forbrukere som melder om problemer knyttet til feil eller mangler utgjør 27 prosent av henvendelsene.

- Dessverre er nok ikke problemene som presenteres i programserien unike, sier Roger Helde.

Sintef Byggforsk mener byggefeilene utgjør kostnader på ca. 4 milliarder kroner årlig.

Forbrukerrådet mottar årlig ca. 5000 henvendelser fra forbrukere som har problemer med bygging eller oppussing av bolig.

TV3 sender 7 episoder av serien denne høsten.