God framdrift langs Vinjefjorden

Det er stor framdrift i arbeidet på den 15 kilometer lange strekninga på europaveg 39 mellom Renndalen og Staurset på Nordmøre. På relativt kort tid har det skjedd store endringer på anlegget,skriver vegvesen.no.

Flere steder er arbeidet kommet så langt at vi kan tydelig se at dette blir en flott og framtidsrettet veg som kan tas i bruk til neste år.

- Nå foregår det arbeid langs hele strekninga. Noen steder nærmer vi oss sluttfasen både på spregningsarbeidet og selve vegoppbygginga, mens vi på andre deler av anlegget er mer i startfasen, sier prosjektleder Per Kristian Hovdahl.

Stengt for allmenn ferdsel til utpå høsten

- Vi jobber i områder med til dels smale vegpartier med høye fjellskjæringer. Av sikkerhetsmessige årsaker ønsker vi at mest mulig av disse skjæringene blir sprengt ferdig, og eventuelt sikret med fjellbolter, før vi åpner for ordinær trafikk igjen.

Det at vi har begrenset trafikken på strekninga gjør selvsagt at framdrifta på anleggsarbeidet blir bedre. Dermed blir også perioden med ulemper for trafikantene kortere. Det blir heller ikke full stopp på anleggsarbeidet i sommer, selv om det blir noe redusert i forhold til full drift.

Renndalen-Busteinbukta

På denne delentreprisen er vi snart ferdig med vegoppbygginga på strekninga mellom Renndalen og Rodalen, og vegen er om ikke så lenge klar for dekkelegging. Arbeidet med Dennåabrua er i gang, og den skal være ferdig i august.

På østsida av Rodalen er det fortsatt en god del sprengningsarbeid igjen, og de skal etter planen være ferdig i oktober.

Rodalsbrua
Den nye Rodalsbrua kommer i samme trasé som den eksisterende brua, derfor må vi bygge ei interimsbru. Den er nå på plass, og vi er nå i ferd med å rive den gamle brua. Deretter starter vi bygginga av ny bru. Rodalsbrua blir 38 meter lang, og skal stå ferdig i midten av oktober.

Busteinbukta-Svadalsryggen

Det jobbes med blant annet fjellspregning på begge sider av Engdalen. Det er et til dels komplisert arbeid som foregår, og høye fjellskjæringer skal sprenges ned og sikres. Sprengningsarbeidet på østsida av Engdal blir trolig ferdig i løpet av sommeren, mens det på vestsida er ventet ferdig utpå høsten. Ny Ytterbønbekken kulvert er lagt Engdalen. I tillegg til å lede vannet, er denne utført med opphøyd gangsti på den ene siden som alternativ adkomst til sjøen.

Svadalsryggen-Staurset
På denne strekninga er vi stort sett ferdig med all fjellspregning, men noe sikringsarbeid av fjellet står igjen. I tillegg har vi igjen å sikre løsmasseskråninger for utgraving på enkelte partier. Ved Staurset er vi i gang med å legge kanalen i rør. På grunn av svært bløte masser er det stillstans i dette arbeidet til over ferien, da regner vi med at massene er tørket ut noe. Vi er godt i gang med vegoppbygginga på flere steder, og all kabelomlegging på Staurset nærmer seg sluttfasen.

Forlengelse i Renndalen og på Staurset

I Renndalen vest skal det bygges 550 meter ny E39 og på Staurset øst skal vi forlenge med 250 meter i tillegg til det som allerede nå er under bygging. Byggestart for begge delentreprisene blir sannsynligvis i august/september, og arbeidet skal etter planen være ferdig i mai 2010.