Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Åpner Kristiansund i begge ender

Publisert: 18.03.2009 12:19. Sist endret: 27.11.2013 19:30.

Torsdag er det gjennomslag for Atlanterhavstunnelen som forbinder Kristiansund med Averøy og Eide kommuner.

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer

  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen

  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer
  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta
  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen
  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer
  • Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser
  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • Nedbemanning ved NorStone – inntil 15 ansatte blir berørt
  • EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør
  • Utbygger vant frem på alle punkter i stor skjeggkre-sak
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Dermed har byen, som for bare 17 år siden ikke hadde fastlandssamband i det hele tatt, plutselig veiforbindelse i to ender. Kristiansunds fastlandssamband (Krifast) kom i 1992.

Atlanterhavstunnelen, som blir blant Norges lengste undersjøiske tunneler, vil kunne åpnes for trafikk til høsten.

- Kommet langt

- Vi har kommet langt nå. Den neste store utfordringen blir en firefelts innfartsvei til byen. I likhet med nabobyene Molde og Ålesund må nok kommunen og bilistene ta denne kostnaden, selv om bompenger ikke er særlig populært, sier ordfører Per Kristian Øyen (Ap) i Kristiansund til NTB.

Nordmøringene (og andre trafikanter) betaler fortsatt bompenger på Krifast og står foran en minst 18 år lang bompengeperiode på Atlanterhavstunnelen.

30.000 innbyggere

Atlanterhavstunnelen åpner også andre muligheter for Kristiansund og nabokommunen Averøy enn bare bedre kommunikasjoner. Det samarbeides allerede om brann- og legetjenester. Det er et utstrakt næringslivssamarbeid. Det er ingen stor hemmelighet at Kristiansund kan tenke seg en full kommunesammenslåing.

Øyen vil ikke være altfor ivrig i frierrollen. Han sier at initiativet i så fall må komme fra Averøy, men legger ikke skjul på at en felles kommune med 30.000 innbyggere gir perspektiver for et kraftsentrum for Nordmøre.

Store problemer

Det har vært store problemer med drivingen av Atlanterhavstunnelen. Gjennomslaget torsdag kommer nesten ett år senere enn beregnet. Årsaken til dette er en svakhetssone omtrent på tunnelens dypeste punkt. Omfattende tetningsarbeider har vært nødvendig.

Statens vegvesens prosjektleder for den 5.727 meter lange undersjøiske tunnelen, Halgeir Brudeseth, sier til NTB at åpningen blir en gang utpå høsten. Han vet foreløpig ikke hvilke konsekvenser merarbeidene og forsinkelsen vil ha for kostnadene og eventuell forlengning av bompengeperioden. Lavere rente gjør det mulig å komme i mål uten at det blir fordyrende for trafikantene, mener han.

Nøkkelord:

Tunnel
 

EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør

 

Nedbemanning ved NorStone

– inntil 15 ansatte blir berørt

 

AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt

 

Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

Skanska skal gi anleggsmaskinene kunstig intelligens
- har fått forskningsstøtte

 

Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser

 

95 millioner til utslippsfrie løsninger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen