Dyrere å forsikre hus og hytte

Mange forsikringstakere kan regne med tosifret prosentøkning i premien for brannforsikring i år.

I fjor brant det mer enn tidligere. Hus- og hytteeiere kan derfor regne med et betydelig påslag på premien når polisen kommer.

Fire av de største selskapene oppgir at premieøkningene i år for de fleste vil ligge fra 7 prosent og oppover. Noen kunder vil få opp til 14 - 15 prosent økning, men det kan også tenkes at enkelte kunder kan få en liten reduksjon i premien.

Gammel og ny premie
Forsikringsselskapene er tilbakeholdne med å oppgi sine prisøkninger i prosent.
Selskapene viser til at premieøkningen variere ut fra en rekke variabler som beliggenhet, type dekning, skadefrekvens og lignende.

Men den enkelte huseier kan selv finne økningen i sin forsikringspremie fordi selskapene de siste to årene har vært pålagt å oppgi fjorårets premie sammen med den nye prisen når de sender ut polisen.

Tvunget til mer åpenhet
Forbrukerrådet har jobbet for å få mer åpenhet omkring forsikringsselskapenes prisøkninger. Et av tiltakene var å få dem til å skrive fjorårets pris på polisen slik at kunden kunne se prisøkningen uten å rote fram den gamle polisen. Det lyktes etter flere års kamp.

Selskapene ble tvunget til dette gjennom en forskrift fra Kredittilsynet. Forbrukerrådet ønsket også at selskapene skulle gi en forklaring på prisøkninger i tilknytning til utsendelse av polise. Dette ble ikke med i forskriften, og her er praksis mer variert mellom selskapene.

- Trenger mer konkurranse
Forbrukerrådet ønsker mer konkurranse i forsikringsmarkedet og har foreslått at selskapene skal oppgi skadeprosent. Det vil gi kundene et bedre grunnlag for sammenligning mellom selskapene.

- Skadeprosenten er forholdet mellom innbetaling av premie og utbetaling etter skade i den samme gruppen. Det viser hvor mye av selskapenes inntekter som går tilbake til kundene i form av skadeutbetalinger, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Jon-Andreas Lange.

- Hvis selskapene oppgir skadeprosenten, kan kundene selv se hvilket selskap som gir mest tilbake. Dette mener vi er et godt konkurranseparameter. Selskapene har disse tallene, men ønsker ikke å offentliggjøre dem, sier Lange.

Bedre sammenligning
Forbrukerrådet samarbeider med Finansnæringens Hovedorganisasjon om endringer som skal gjøre det lettere å få oversikt og sammenligne tilbudene fra de forskjellige selskapene.

Siden 1. januar 2006 har det også gjennom en ny lov blitt lettere å bytte forsikring. Nå kan forsikringen flyttes med en måneds varsel også utenom hovedforfall.