Senketunnelen kjørbar

Senketunnelen i Bjørvika er kjørbar fra Sørenga til Havnelageret.

12. februar 2009 ble en milepel for Skanska og Statens vegvesen som markerte dagen med marsipankake på tunnelens dypeste punkt, 20 meter under havoverflaten, og rett utenfor operaen.

Tilfeldigvis hadde Skanska styremøte samme dag og hva var vel mer naturlig at styret dukket opp og markerte dagen sammen med sine tunnelarbeidere.

- Jeg er imponert og litt stolt i dag på Skanskas vegne, men også over våre ansatte som produserer senketunnelen, sier konserndirektør Petter Eiken i Skanska AB og styremedlem i Skanska Norge til Byggeindustrien.

Han betegner byggearbeidene som gjenbruk av det man har lært på betongsiden gjennom mange år på offshoresektoren, og som Skanska nå har realisert i Bjørvika. En teknisk bragd som omfatter produksjonen av betongelementene på Hanøytangen, slepet rundt kysten og nedsenkingen i Bjørvika med et avvik på tre millimeter for ett av elementene som veier 37000 tonn.

- Arbeidet har i hovedsak gått helt som planlagt. Vi har hele tiden hatt et meget godt samarbeid med Statens vegvesen som har bidratt til et godt resultat, sier prosjektleder for senketunnelen Oddmund Hansen, Skanska.

- For oss er det en god følelse og veldig viktig at vi har kommet så langt at vi i klokken 0300 i natt fikk tunnelen tvers gjennom kjørbar. En ting er at det er en markering i forhold til at man kan kjøre gjennom. I forhold til driften i tunnelen er det vel så viktig at vi nå kan angripe tunnelen med etterarbeidene fra to sider i to løp som blir totalt fire angrepspunkter, sier han og nevner innvendige betongarbeider som tetting av skjøter. Der pakninger er montert i skjøter, skal det støpes igjen og beskyttes. Masse etterarbeid med grøfter og klargjøring for kjørebanen (asfalteringen). Det gjenstår 5000 kbm med ballastbetong som skal fordeles på ca 15000 kvm som det gjenstår å støpe med frostsikker betong. Kjørebanen er foreløpig lagt ut veldig grovt. Den første asfalten skal legges rundt påsketider der Hamar-Drammen-løpet asfalteres ferdig først

- Her jobbes det 24 timer i døgnet. Det startet vi med rundt nyttårstider og vil gjøre det fram til påske, sier Hansen.