Trangere på sponsormarkedet

Mange bedrifter - særlig innen byggenæringen - er nå blitt langt mer påholden med å inngå sponsorkontrakter enn før. Dette vil ramme både kulturlivet, idretten og frivillige organisasjoner hardt. Mange institusjoner, lag og foreninger er blitt helt avhengig av sponsorpenger fra næringslivet.

 

I de siste årene har næringslivet brukt hundretalls millioner kroner på sponsing. Nå blir dette beløpet betydelig redusert på grunn av finanskrisen.

Konsekvensene vil bli store både innen kulturlivet og idretten som på mange områder har økt utgiftene unaturlig mye på grunn av mange rike onkler. Det at en del fotballklubber nå senker ambisjonsnivået noe - i alle fall i lavere divisjoner - tror vi ikke vil være noen nasjonal katastrofe. Det at noen fotballspillere må klare seg med mindre også i de øverste divisjonene, vil heller ikke være noen ulykke for land og folk. Uansett tjener de langt mer enn Hvermannsen.

Vi er selvsagt klar over at næringslivet har en egeninteresse av å sponse. Dette er ikke ren blåkorsvirksomhet. Byggeindustrien er en forholdsvis stor sponsor ut i fra bedriftens størrelse. Vi har ingen planer om å trekke inn midler til disse formålene neste år. Men det er ikke alle som er i samme gunstige situasjon som oss rent økonomisk. Bedrifter som nå taper stort på finanskrisen, må selvsagt snu på hver krone - og da kan det bli betydelige omprioriteringer. Sponsormidlene er noe av det første som ryker når det er snakk om en bedrift skal overleve eller ikke.