Lettere å klage på håndverkere

Fra 1. november blir det lettere å klage på håndverkeren. Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner er blitt enige om en ny klagenemnd for håndverkertjenester på fast eiendom. 

Klagenemnd

* Fra 1. november blir det lettere å klage på håndverkeren. Forbrukerrådet og ni bransjeorganisasjoner er blitt enige om en ny klagenemnd for håndverkertjenester på fast eiendom.

* De ni organisasjonene er: Boligprodusentenes Forening, Entrepenørforeningen Bygg og Anlegg, Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund, Norske Anleggsgartnere, Byggmesterforbundet, NELFO- forening for el- og it-bedriftene, Norske Murmestres Landsforening, Norske Rørleggerbedrifters Landsforening og Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund.

* Ifølge avtalen mellom partene skal klagene behandles innen tre måneder etter at den er mottatt. I dag er klagesaksbehandlingen på mellom seks og tolv måneder. 

– Den nye nemnda vil tilby raskere tvisteløsning enn Forbrukertvistutvalget, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet
I dag behandles klager på håndverkere av Forbrukertvistutvalget.

Ifølge avtalen mellom partene skal klagene behandles innen tre måneder etter at den er mottatt. I dag er klagesaksbehandlingen på mellom seks og tolv måneder.

Alle former for tvister
Klagenemnda kan ta opp alle former for tvister mellom forbruker og håndverker. Behandlingen i nemnda er gratis for forbrukeren.

Helde sier at han tror nemnda vil virke oppdragende på håndverkerbransjene ved at de selv deltar i klagebehandlingen.
Bransjeforeningen som er part i saken, kan tilby frivillig løsninger slik at man slipper å ta alle klagesakene inn for nemnda.

Nemnda vil bare behandle klager på tjenester som er levert av bedrifter som er medlem i bransjeorganisasjonene som er med på ordningen.

Vil bort fra klagetoppen
Det er bransjeorganisasjonene som har tatt initiativ til å opprette nemnda. En av årsakene til dette er at håndverkere i årevis har toppet Forbrukerrådets årlige statistikk over henvendelser. Håndverkerne kom også dårlig ut av Forbrukerundersøkelsen som ble lagt fram av Statens institutt for forbruksforskning i sommer.

Bransjeorganisasjonene håper at det utvidede klageadgangen vil føre til at håndverkerne skjerper seg.