Norge greier ikke innfri krav om NOx-kutt

Det er overveiende sannsynlig at Norge ikke greier å innfri forpliktelsene i Gøteborgprotokollen om NOx-utslipp, mener Riksrevisjonen.

NOx (nitrogenoksider) regnes for å være en vesentlig forurensingskomponent som fører til skade på fisk, vegetasjon og helse.

Da Gøteborgprotokollen ble undertegnet i 1999, forpliktet Norge seg til å redusere de årlige utslippene av NOx ned til 156.000 tonn innen 2010.
I 2006 var utslippene 195.000 tonn. For å greie forpliktelsene i protokollen, må utslippene kuttes med ytterligere 39.000 tonn.

- Vi stiller spørsmål ved om Miljøverndepartementet har ivaretatt sitt overordnede ansvar for at Norge skal innfri forpliktelsene på en hensiktsmessig måte, sier riksrevisor Jørgen Kosmo.

Kritiserer departementet
Miljøverndepartementet har ledet arbeidet med å utrede virkemidler for å kutte NOx-utslippene. Departementet har ikke gjort denne jobben godt nok, mener Riksrevisjonen, som har undersøkt jobben myndighetene har gjort på området.

- Jobben har vært preget av manglende framdrift og resultater. Arbeidet resulterte verken i klare anbefalinger om virkemiddelbruk eller et godt nok grunnlag for politiske valg og prioriteringer, slår Riksrevisjonen fast i en rapport som er oversendt Stortinget.

EU-drevet
I perioden var 2000-2006 greide Norge bare å kutte NOx-utslippene med 18.000 tonn. Disse kuttene skyldes for det meste reduserte utslipp fra veitrafikken, i hovedsak drevet igjennom takket være gradvis skjerpede EU-direktiver om utslipp av avgasser. Norge har vært nødt til å innarbeide disse EU-kravene i den norske kjøretøyforskriften.

Veitrafikkens andel av totalutslippene er kuttet fra 34 prosent i 1990 til i underkant av 20 prosent i 2005.

- I samferdselssektoren har myndighetenes virkemiddelbruk vært effektiv. Der har forbrukerne stort sett tatt kostnadene med miljøforbedringene. Men myndighetenes virkemiddelbruk har ikke vært like hard for andre sektorer, sier Kosmo.

Sokkelen
Riksrevisjonen er i sin rapport kritisk til styringen på flere områder, men særlig tre områder:

Myndighetene har ikke benyttet muligheten de har til å fastsette nasjonale utslippskrav til skip etter sjødyktighetsloven.

Bruk av forurensningsloven har bare i liten grad bidratt til å redusere utslippene fra petroleumssektoren offshore og fastlandsindustrien.

I forbindelse med planer for utbygging og drift av installasjoner på sokkelen, kunne man ha utnyttet muligheten bedre til å stille krav om bruk av lav NOx-teknologi på energianleggene